Nova Evropa

Pored čisto trgovinskih odnosa izmedju dvije države, mođu postojati i finansijske veze: kapital jedne države može biti plasiran u drugoj državi, bilo u formi zajmova {državnih i privatnih), bilo sudjelovanjem u novčanim, industrijskim, trđovačkim, i transportnim poduzećima, Ovakove veze za pojedine države mogu biti od značaja, U tom pitanju, Grčka i Jugoslavija su u istom položaju: obe su upućene na inozemni kapital, na zapadna tržišta, I u privrednim poduzećima jedne i druge dominaninu ulogu igra strani kapital, S obzirom na ovakav položaj, isključeno je da bi u dogledno vrijeme izmedju naše dvije države u tom pogledu moglo doći do tješnjih vezA,

Grčko-jugoslovenske privredne veze najznačajnije su u pitanju saobraćaja, Što se tiče Grčke, ona je željeznicom vezana s ostalom Evropom jedino preko našeg teritorija, jer jedina taka veza vodi preko Soluna—Skoplja—Beograda, Drugu željezničku vezu dobiće Grčka po izgradnji pruge Bitolj— Prilip—Veles, dakle opet preko našeg teritorija, Talijanski projekat jedne albansko-grčke željeznice, mimo našeg teritorija, zasad je samo nabačena ideja, u čije ozbiljno izvodjenje niko ne misli, A i kad bi se ona ostvarila, ipak to ne bi bila veza koja bi mogla zamijeniti prugu dolinom Morave i Vardara, Na drušoj strani, i naš saobraćajni sistem vezan je za Grčku, pru8om na Solun, iako više ne tako usko kao Srbija prije Rata, Nakon Balkanskih Ratova Srbija je dobila u Solunu slobodnu zonu, i to je bio njen jedini izlaz na more, Veza preko Soluna imala je Srbiji dati ekonomsku nezavisnost od Austro-Ugarske i zaštitu od njenih šikanacija, Poslje Rata, situacija se bitno mijenja: Srbija, ušavši u sklop Jugoslavije, dobija svoju obalu sa velikim lukama, pa danas niko više ne može tražiti od Jugđoslavije da forsira promet preko Soluna kad ima svoje vlastite luke, ma imala u Solunu i svoju slobodnu zonu, Tek ono što iz saobraćajnih razlo8a ne može ići na naše luke, može i treba da ide preko solunske slobodne топе. Tako Solun dolazi u obzir za nas samo za trgovinu Južne Srbije, dok od Niša dalje moramo nastojati da, odgovarajućom tarifalnom politikom, pretežni dio prometa navrnemo na naše jadranske luke, Izgradnjom željeznice Kosovo-Kotor, značenje solunske zone biće za nas još manje nego što je danas, Prema tome, od slobodne zone u Solunu ni mi ni Grčka nemamo previše očekivati, Za naš uvoz suvog groždja, i smokava i maslina, odnosno za naš izvoz u Grčku stoke, žitarica, ili gradjevno8 materijala, nije potrebna nikakva slobodna zona,

S obzirom na geografski položaj, jedan dio izmjene dobara izmedju Grčke i Jugoslavije vrši se i morskim putem, U jugoslovenskom izvozu morskim putem, Grčka igra vidnu ulogu: od 967.830 metričkih centi, ona je na trećem mjestu, Godine 1928,

341