Nova Evropa

tako da se iz tog nekada čisto аИгиаискоб ројта паргауПо sredstvo eđojizma i tiranije, Nacije žive zato da stvaraju duhovna dobra, a ne zato da se naprežu kako će da prošvercuju lošu robu i jeftme produkte, Vraćamo se, a da nismo toga ni svesni, autarhiji Kolbera i Fridriha II, kada je Francuska živela u ropstvu ,londonskog platna i venecijanskog stakla, a Prusija bila osvojena bleštavilom зеугзкоб рогсшапа,, ,« Profesor Jorga daje svoje odgovore polako i odmereno, neizostavljajući nijednu frazu koja bi mu se činila potrebnom,“ nepreopterećujući svoj perijod pleonazmima, Njegova je reč plastična i živa, ı dok Je traži i nalazi ne trpi porodjajne muke, Postavljam mu pred oči Balkan spominjući napore izvesne balkanske elite za ostvarenjem balkanske zajednice, Jorga odgovara: »Balkan ne postoji. Ja mislim, da ne postoji Jedinstven pojam Balkana u smislu kako ga Francuzi zovu ,Les Balcanes, ili Talijani ,La Balcania. Ja verujem u mogućnost ostvarenja jedne unije iz fragmenata južno-istočne Evrope, koji su već jedamput, pod Vizantom i pod Turcima, sačinjavali Jednu jedinstvenu materijalnu celinu, uz koju su se povezale bile i zemlje dunmavskih Karpata, Prirodne konture i velike rimske ceste zahtevaju ovo ekonomsko jedinstvo. Samo u tom smislu može da se govori o nekom jedinstvu Jugoistočnih Država Evrope. Da bi se postičlo ostalo, potrebno je proći kroz duboke razlike jezika, nauk4, navika i mentalitet4 susednih naroda; a povrh svega toga, stvoriti blagostanje za teritorije koje u velikoj većini imaju neodredjen karakter, koji se ne može protumačiti nedozvoljenim sredstvima Jedne sumnjive filologije i sveznajuće ефподтаНје« — »Vi dakle, Gospodine Profesore, пе držite da postoji jedna zajednička pretpostavka i podloga, kao osnova zajednici Balkanskih Država?« — »Pučke mase balkanskih država pripadaju pouzdano jednim i istim starim rasama, Tračanima 1 Штипа, Озпи toga, prošla je preko njih i helenizacija morskih obala, kao i romanizacija unutrašnjosti. Jedmo je Grčka sačuvala u ovom životu svoj stari karakter, zato što je romanizacija bila samo роvršna i taman dovoljna da izazove čitavo klupko različnih lingvističkih pogleda i strujanja, Zajednička je osnova vidljiva u konstrukciji kuće, zatim — sem u primorskim krajevima — u odelu, te u svim delatnostima pučke штејпозн, 7а moderne epohe postoji zajednički uticaj zapadne civilizacije; ova je poništila mnoge dobre tradicije, koje je sve trebalo čuvati. Ali to sve nije još uvek dovoljno da se zajednički i jednako misli i oseća u svim delovima Poluostrva. Proporcije etničke mešavine toliko su različite, da još uvek ne dozvoljavaju mogućnosti spajanja.« : Jedan iznenadni intermeco doveo nas je i na grofa Kajzerlinga i njeBovu »Spektralnu Analizu Evrope«; za прћ С, Јогба

361