Nova Evropa

zatraži carsku krunu i imenovanje njegova arhiepiskopa patrijarhom, Papa ispuni želju Kalojanovu, ali, ništa negovoreći, pošlje 1204 kraljevsku krunu; a za arhiepiskopa imenovanje primasom, Na to Car, tako isto čineći se nevešt što mu je poslato što nije tražio, odgovori da je primio carsku krunu a za arhiepiskopa imenovanje za patrijarha,) Tako je Car Bugarski krunisan kraljevskom krunom od Pape dobijenom, a Patrijarh dobio od Pape ne to dostojanstvo nego dostojanstvo primasa, Kao što Bugari od Pape nisu dobili što su tražili, tako ni oni nisu ispunili Papina očekivanja, nedo su već 1205 udarili na Јабпекоб сата Ваашпа, Коба u boju Kalojan i zarobi, pa šta više dade i pošubiti, Gerland**) piše, da је ovo poslednje učinio i zato, što ga je kod kuće čekalo pismo Pape Inoćentija, koji je pretio Caru novim savezom Latina i Madžara i novom krstaškom vojskom, Pitanje Unije bilo se sasvim pretvorilo u političko pitanje, pitanje savesti i verskog uverenja u pitanje sile, te Kalojanu, koji je osećao зпабе да se u boju ogleda sa Balduinom, nije bilo ni na kraj pameti da su on i njesov Patrijarh položili pred papskim legatom zakletvu poslušnosti, nego je s velikom silom udario na Papina štićenika,

Što se tiče Savina držanja u pitanju Џтцје, оп до розуеćenja za avtokelfalnogš arhiepiskopa Srpske Crkve nije ni mogao zauzeti neko posebno, samostalno stajalište, Kao svetogorski monah, on je bio pod vlašću Carigradske Patrijaršije, i, kao član bratstva jednog carskog manastira, pod vlašću Romejskog Cara, Kakve su pregovore o Uniji vodili Car i Patrijarh sa Papom, poznato je donekle iz Gerlandova dela,

Papa Inoćentije rešio Je bio, u svojoj odluci od 6odine 1206, da se grčki obred ima za vreme tolerirati, Episkopi koji neće da se pokore imaju se triput citirati, neposlušni ekskomunicirali i episkopije izgubiti, ali ne i raščinjeni biti, da bi se, kad se pokore, mogli vratiti na svoja mesta. U čisto grčkim episkopijama mogu Grci, ako polože zakletvu obedijencije, biti episkopima, Grčke manastire imaju zauzeti latinski kaludjerti, Kiparska Crkva ima ostati samostalna. Atonski manastiri imaju se potčiniti episkopu samarijsko-sebastiskom koji je bio pod vlašću rimskom. Tu naredbu o atonshkim manastirima Papa je kasnije povukao i potčinio ih kao žilišta ljudi koji se mogu mazvati zemaljskim angjelima, u crkvemim stvarima sebi, u svetskim regentkinji u Solunu Margareti, koja je nasledila u upravi svoga muža Bonilacija Monferatskogš, a pre toša bila

*) E, Golubinski; „Kparkđ Ouepk» Mceropim IIpanocmaBHož Ileprsb", str, 264—280,

7") Dr, Ernst Gerland, »Geschichte des lateinischen Kaiserreiches von Konstantinopel«,

75