Nova Evropa

презирати, можемо се борити с њоме, па и мрзети је; али је треба познавати«...

»Попут бољшевизма, и фашизам тежи ка коначном уређењу, основаном на трајним властитим концепцијама, које се тичу организације државе... Он себе сматра не као отсутност легалности (»уасапсез де Та Теба! 6«), — он је нова легалност«, — каже Бартелеми. Па продужује. Откуда се јавио фашизам и његова доктринаг »Фашизам се јавио услед неспособности (сагепсе) парламента, и прекомерног нереда... Ја сам одан режиму демократског представништва и слободне дискусије, али признајем, да режим који ја безусловно претпостављам сваком другом има и својих опасности. Држим да ове опасности треба приказати да се не би развиле и отишле предалеко; јер ако оставимо пукотину да се прошири, целој ће згради запретити слом. С ове тачке гледишта, талијанско искуство повећава искуство историје...« Послератно доба донело је са собом ширење анархије: расуло и мртвило парламента, уз општу анархију и штетне утицаје бољшевизма, довело је Италију на руб пропасти; у фашизму је знатан део Талијана тражио спас и лек. С почетка, покрет није имао јасне доктрине; сада је она формулисана. У чему се, дакле, она састоји» — »Од нас«, рекао је Мусолини 7. јуна 1924, »траже да одредимо појам Државе. Пре него што ћемо да одредимо њен појам, ми смо је освојили«... И годину дана касније: »Ви знате, шта ја мислим о насиљу. З= мене је оно морално, дубоко морално .. « Фашизам се дакле сам појављује као неко ново Јеванђеље, које се супротставља демократском Јеванђељу, објављеном године 1789. Према Мусолинију: »Ми представљамо нов принцип у свету. Ми смо оштра, категоричка, коначна антитеза демократском свету, бесмртним принципима 1789... Оно, што је Француски Народ учинио године 1789, то сада чини Фашистичка Италија, која преузима иницијативу у свету, и доноси нову науку.. « Демократија, према фашистичкој доктрини, може да буде само предмет луксуза, за народе старе, беспослене, срећне, и мирне. »Фашизам«, говори његов најјачи теоретичар, проф. Роко (Коссо), »враћа Држави њен интегрални суверенитет, што значи да утврђује извршну власт. Егзекутива, то је одиста најадекватнији израз Државе, најважније и највише оруђе њене делатности... « И на великоме скупу Фашистичке Странке, септембра 1929, сам Мусолини изјављује: »Никад као данас нисам осећао у потпуности живу стварност доктрине централизоване и ауторитарне Државе. Диктатура се налази у збиљи, а то значи "у потреби, јединственог заповедништва, т. ј. у политичкој снази, у моралној и интелектуалној јачини онога који за-

76