Nova Evropa

докази» Нека те доказе прибирају други. Нека траже у савременим причалима, вели он, и дворјанима, сазнање да се Гете и њима приказивао као велик и највећи. Гундолфу не треба доказа о егзистенцији Бога када стално доживљује Бога. У превеликој љубави за Гетеа, у превеликој студији, он често долази дотле да му детаљ, до малочас равнодушан, ипак одједном одаје знак гетеовског живота. Право, мирно, врховно мајсторство, које би се потпуно одвојило од развоја, које би значило један развој у стању трајног зрачења, Гундолф само с муком проналази. Свугде је развој. Свугде је Бог ишао даље, остваривао нови део себе.

Пошавши тако од божанскога, стваралачкога, Гундолф најрадије и говори о једној техници која би била не техника рада и пословања већ техника стварања, — сам процес стварања представљен појмовима технике. Тако је први стваралачки узруј у Гетеу донео нову поезију која се даје и чисто технички дефинисати: Бог прави свет по једном свом рецепту, али се развија у току стварања, па промене и себе и рецепт. У првоме полету, у титанизму, Гете ствара нову лирику. До Гетеа је није било у тој мери, у тој смеси, у тој одсудности, у том коначно нађеном и до последњега живца потегнутом и запетом, недељивом дрхтају. Од тога одсуднога часа у историји светскога осећаја, песник постаје идентичан с оним што у њему трепери. Дотада, увек се тражио повод за песничко треперење; отада, сам је песник стални повод, отада је само стање песника његова песма. Дотада је било лирике, отада почиње космичка лирика, јер је остварена вечита мелодија. Није посреди случајан повод и коментар к том; већ је дата цела бесконачна мелодија затрепталога човека. И сада та бесконачност није само у великим, рецимо, поемама; она јен у најмањој Гетеовој песмици. Гундолф даје необично виспрене филолошке коментаре, и овај први пут, и затим сваки други пут чим се јави нов стваралачки потез. Свака стваралачка епоха Гетеова има своју особену технику (поред свога дубљег оправдања), — морала је доћи, за извесне циљеве, и нарочита техника. Даје се замислити геније који има извесна искуства, и известан поглед на оно што му предстоји чинити, али који нема и технику да тој интујицији извојује изражај; Гете увек има и нарочиту технику, која се даје до у танчине објаснити, констатовати, рашчланити и појмовно и граматички. У епохи стварања, која претходи путу у Италију, и коју Гундолф назива »припремом за Италију«, почиње над чулним каосом да превлађује око, — оно остварује чулни поредак. Дотада, сва су чула долазила до израза готово подједнако: песник је ме-

199