Nova Evropa
много и о томе како дјецу тобож не треба плашити бајкама о вјештицама, вилама, и патуљцима који једу дјецу. Оно што се том приликом нарочито истиче јест чињеница, да дјеци треба давати такове књиге из којих ће се моћи научити активности и борби, те које их неће савјетовати да резигнирају и да се плаше свега ослањајући се у свему на руку старијег, већ их соколити на сопствени рад. То све, међутим, није ништа ново, и баш је Змај био онај који је први код нас стварао такову књижевност, пуно прије него што су нови писци и критичари и почели писати. Разлика је, евентуално, само у начину, како борбеност савјетују модерни инострани писци и критичари и како то, на другој страни, чини Змај. Чујте напримјер његову »Зимску пјесму«:
Зима, зима, — е, па шта је, Ако ј зима, није лав! Зима, зима, — па нека је, Не боји се ко је здрав!
Да ли је потребно ту упозорити (уз способност за ритам и риму) на ванредну свјежину која избија из сваког стиха» Темпераментна, блистава, и младеначка, као сунчана поплава у прољетно јутро у крошњама у којима се још спушта по лишћу ноћна киша и свјетлуцава роса. Ево одмах наставка, у пјесми о »Страшљивцу«:
Ко се боји сам у соби, То је рђав знак,
Кога плаши помрчина Или празан мрак,
Ко верује у вештице, Леп ми је то ђак!
Тај ми неће никад бити Србин, ни јунак,
Посебно стоје Змајеве лијепе лирске пјесмице о снијегу, о киши, о прољетном цвијећу, које прво извири из земље чим окопни снијег. Има ту толико топлине и интимне, срдачне њежности, која није афектирана (да буде ближе дјеци) већ носи свој коријен у односу пјесникову према теми о којој говори. Познато је колико је њежности улио у пјесме испјеване својој Смиљци; има ту финих и болних строфа од којих очи благо засузе. Мако у својим раним пјесмама, под утјецајем Бранка Радичевића, и у пјесмама које је прерадио по Мирзи Схафију, или их посветио њему, анакреонтик, он је у свом каснијем пјевању изградио своју пјесничку унутрашњост као мало који писац. Његова нарочита способност, да онако пише какова је тема, тј. да му је форма увијек аде-
542
OU -