Nova Evropa

sa pitanjem o vaspitanju mladeži za socijalnoetičku akciju, Nesumnjivo je, da je uspeh u tome vaspitanju odredjen stavom koji mladić zauzima prema svojoj okolini i vremenu; a taj stay zavisi od tođa kakav je mladić prema sebi samom, kakvu sliku ima o sebi i o svetu uopšte. Učenik koji je meiskren prema sebi, nije iskren ni prema drufima, nema snage da se dosledno bori za istinu i pravičnost; okolina mu uliva shvatanje da, ako hoće da bude spokojan i zadovoljan, treba da se savija prema »autoritetima«, da se ne buni protiv laži i nepoštenja izvesnih „uglednih ličnosti«. Ako želi da bude materijalno obezbedjen i da »napreduje«, mora »hvatati veze« sa ljudima na položajima, zadovoljavati njihovu bolesnu sujetu, ili pomagati bogatašima u njihovim preduzećima, Takvo gledanje isključuje, razume se, ikritička samopromatranja i bespristrasna ocenjivanja ljudi i dogadjaja: mladić se navikava na lažna držamja prema sebi Lokolnom svetu, jer bez tih držanja ne može doći do položaja za kojim žudi, i materijalno se obogatiti, Ža takvu okolinu je dobar onaj mladić koji se pokorava njenim konvencijama, koji čini ono što odrasli traže; njemu je dopušteno da se »malo proveseli«, da — nadahnut glupom romantikom — lumpuje i pravi izdrede, ali nikako da kritički posmatra ono što se doаса. око njega, Mnogi odrasli zadovoljni su kad izvesni mladići, u doba sazrevanja, seksualno opšte i pijanče, i gledaju u tome me slabost volje već muškost: mladež ne sme trošiti svoju eneršiju na slobodno raspravljanje društvenih i moralnih problema i kritikovanje vaspitača! Да takvu sredinu izgubljeni su oni učenici koje razdiru duševne borbe, koji se klone ljudi ı društva i bune se protiv nepravičnosti i pokvarenosti. Vaspitači ih većinom ne mogu da razumeju, ne pomažu im da savladjuju psihičke krize, — imaju neprijateljski stav prema njima, traže od njih potpunu poslušnost, Omladina se, po mišljenju pomenute sredine, uči neposlušnosti kada čita članke u kojima se napadaju rdjavi vaspitači; stođa valja sprečiti objavljivanje tih napisa, Omladina ima da uči i da »daje na vreme sve 19јр te«, Učenje je samo sredstvo da se dodje do ipoložaja koji omogućuje potpuno zadovoljavanje telesnih prohteva, u kome se sastoji sreća,

Takvom životnom filozofijom okolina vezuje pažnju mladeži isključivo za ono što je spoljašnje, negovanje duhovnosti se potpuno potiskuje, telesni nagoni preovladjuju, ono što je prostačko pobudjuje najveće interesovanje, Otuda mladić nije u stanju da zauzme kritički stav prema onome što njegova sredina smatra kao vrednost, pa — prema tome — ni da doŽivi estetske i eličke emocije, On se grčevito drži tradicije, ismeva one koji nju odbacuju, veran Je odraslim osobama koje utiču na njeda, prima od njih banalne konvencijonalnosti, i protivi se stvaranju novih vrednosti, Ima mnogo mladić4 koji, u

57