Nova Evropa

о

Еренбургова негативна оцјена филма и кина уопће, већ да не стоје ни многа његова конкретна тврђења, која се односе на филмове какви се данас продуцирају. Те данашње филмове треба свакако, у интересу филма и кинематографије, подвргнути најстрожијој критици; али је Еренбург од свих путева изабрао најлошији. Својом јефтином духовитошћу, он може привремено блефирати и заводити у блудњу неупућене и оне који а приори не воле филм; али се то не може дуго одржати. Здрав разум и објективно гледање на предмет ускоро ће однијети побједу, те су овакви нападаји мање штетни за филм и кино него многи неоправдани хвалоспјеви дневне штампе; али, као критика, оба су становишта подједнако погрешна.

Филм је данас, углавном, једна врста забаве. Масе не иду у кино зато да нешто науче, већ да се разоноде. Иако ће број поучних, културних, и изразито умјетничких филмова у будућности бесумње знатно порасти, ипак ће масе у кинематографима и у будуће највише тражити разоноду. То међутим не може да се стави на терет кину, нити служи на штету његова угледа. Ради се једино о томе, да се она забава и разонода коју пружа кино мало »одухови«; а у том правцу може много да допринесе озбиљна критика, која би јавности отворила очи и помогла ј0] у одабирању филмова, одгајајући укус публике. А кад публика буде једном научила да одабира, кад буде посјећивала само кинематографе са добрим програмима, и продуценти ће постати избирљивији. Каос који данас влада у продукцији филмова, повођење за нижим инстинктима маса, уображење да свјетска јавност тражи само неозбиљне, најивне и глупе филмове, није неки нарочити недостатак самога филма, који је још — ако се рачуна по годинама — у младићском добу. У сличном положају налазило се некад и казалиште, па и књижевност. Па се још и данас често враћају старе слабости. Поједине филмске земље имају своје »специјалитете«: Сједињене Државе Сјеверне Америке — гангстерске и каубојске филмове, а онда велике друштвене драме, увијек са доста здравог хумора; Французи воле духовитост и пикантерију, а имају смисла и за озбиљне сексуалне проблеме; Нијемци су специјалисти за оперете, иако им TO не смета да се упусте и у снимање фантастичних драма са социјалном позадином; Руси радо показују, шта су све измијенили и ново саградили, показују заосталу прошлост и напреднију садашњост. Ми, кад бисмо имали домаћи филм, морали бисмо с почетка његовати, вјероватно, јуначке и вивитешке филмове, били они са мора, из планина, или са равница; то би било и најефтиније, с обзиром на недостатак материјалних средстава, и најкорисније, с обзиром на богатство наших природних љепота и обиље мотива за јуначку

263