Nova Evropa

većih razmera. Hrvatsko Društvo Umetnosti otpočelo je u tu svrhu i sabimu akciju, raspisalo natečaj za idejne skice, i zatražilo od Gradske Opštime zemljište u središtu grada. Kad su nastale teškoće i oko natečaja i oko daljeg prikupljanja doprinos4, te dodeljivanja zgodnog mesta od strane Opštine. uzeo je stvar u ruke Ivan Meštrović, kome je Odbor za podizanje Spomenika Kralju Petru u Zagrebu bio poverio da izradi statuu Kralja Petra na konju; on je predložio Odboru, da se Spomenik, mesto u obliku statue, podigne kao Dom Likovne Umetnosti u Zagrebu, a a8m je uzeo na sebe da izradi i skicu za Dom i nacrt za spomen-ploču Kralju Petru u tome Domu. Društvo Umetnosti prihvatilo je ovaj plan, pa je uskoro — kao treći — pristupila ovom sporazumu i Gradska Opština, odredivši mesto za Spomen-dom na Trgu Kralja Petra; uz to je i Savska Banovina (osobito pod banom Drom. Perovićem) doprinela sredstva za materijalno ostvarenje Doma, koji je izveden 12 kamena (bračkog), te čija su izgradnja i uredijenje stajali oko deset milijon4 dinara. Meštrović je — uz saradnju svoga druga Joze Kljakovića, slikara. i uz učešće mekolicine inžinjera i arhitekata (inž. Zemljaka, arhitekata Iblera, Horvata, Bilinića), vodio gradnju Doma i idejno i tehnički, starajući se da ukloni i prebrodi mnogobrojne teškoće koje su se u toku rada ukazivale, a koje su se često činile nepremostive, dok napokon mije uspeo da udruži i oduševi za stvar sve gornje činioce, te da se sačini i zakladnica, prema kojoj će ovim Domom upravljati posebni kuratorij, u kome će biti zastupljeni — pored Društva Umetnosti — predstavnici Odbora za podizanje Spomenika Kralju Petru i Opštine grada Zagreba. Pod ovim kuratorijem vodiće Likovni Dom — u umetničkom, administrativnom ı finansijskom pogledu — Hrvatsko Društvo Umetnosti, a preko njega — naravno — u prvom redu sami umetnici. U Domu će sve umetničke grupe moći da priredjuju svoje izložbe, da održavaju svoje sednice, i da drže svoje knjižnice i arhive, pa je njime upravo ma idealan način — 1, stvarno, bez ikakvih materijalnih žrtava samih umetnika — ostvaren sam današnjeg našeg umetničkog naraštaja kojemu je središte Zagreb ili koji prema mjemu gravitina. Dom imade preko tristotineipedeset tekućih metara izložbenog ргоstora, jedinstveno je dobro osvetljen, a mabdeven centralnim grejanjem, pa će u njemu umetnici moći veoma udobno, a besplatno, priredjivati i po dve-tri izložbe istodobno. Sve ove dobre strane novoga paviljona nije — naravno — bilo teško uočiti nesamo umetnicima-izlagačima Izložbe, koja je ovih dani u njemu otvorena,

408