Nova Evropa

nego i mnogobrojnim posetiocima lajicima, što je jasno došlo do izraza m izveštajima dnevne štampe o otvorenju: »Dom је пезато spoljašnošću ukras Zagreba« — piše »Jutarnji List« od 19. decembra —, »najsrećnije rešenje upravo mesrećno projektovanog trga, već je svojom umutrašnjošću takav, da bi nanj mogao biti ponosan bilo koji grad Srednje Evrope, koji za sobom ima i vekovnu iradiciju likovne umelnosti...& To bi ujedno bio majbolji odgovor nekim uvek nezadovoljnim umetnicima, koji ne propuštaju nijednu priliku a da ne pokušaju uprljati ono što je svetlo i čisto, da se nisu našli ı sada pokrovitelji, koji nesamo da objavljuju nego oč;.gledno i podupiru ovaka — što bi Zagrepčani rekli — »štenkanja«ć loših umetnika protivu boljih od sebe, a ovaj put i protivu najboljeg od svih, Ivana Mežtrovića. Nije ugodno baviti se pokvarenim ili bolesnim ambicijama, te biti izložen eventualnim »izjavama« i »intervjuima« u zagrebačkoj i beogradskoj štampi: ali smatramo svojom publicističkom dužnošću da se zadržimo, ovim povodom, ma ovoj nemiloj pojavi. U ovom slučaju, na saopštenja GG. Ljube Babića i Krste Hegedušića (obitelj Frangeš) u beogradskoj »Politicić (od 20. novembra) odgovorilo je Hrvatsko Društvo Umetnosti (30. novembra): a mi ćemo ovde mavesti samo poslednji »prikaz pravog stanja ovoga spora«, kako ga iznosi G. Vilim Svečnjak, a donosi — u podlisku svoga broja od 15. decembra t. s. — »Nova Riječ« G. Većeslava Vildera.

Dajući tobožnje razloge, zašto se »odlučila apstinirati čitava jedna grupa, u kojoj su okupljena gotovo najistaknutija imena hrvatskih alikara, kipar4, i arhitekata«, — kako to kaže Gospodin Urednik podliska (navodeći imena jedanaestorice slikari i šestorice kipara, medju kojima i neka koja su zastupljena na Izložbi, i druga čiji nosioci ne smatraju da pripadaju Zagrebu), — G. Svečnjak tvrdi, da »izmedju nas i ove gospode« (a to su 159 učesnika u Izložbi) »neće i ne može doći ni do kakova kompromisa ili suradnje«, budući da »to nije sukob od danas, a najmanje je to sukob lične prirode«; ali odmah zatim nastavlja: »Naša apstinencija od ove izložbe mači protest i otpor protiv jedne politike, koju g. Meštrović i njegovi drugovi provode već dvadeset godina... Od svih subvencija, dotacija, i suma, izdanih za pomaganje umjetnosti, ne kupuje se godinama od na8 ništa...& Дато to, naravno, nije sukob ličme prirode! 1 Meštrović je odabrao baš glavom Vi. hima Svečnjaka —- koji je pre neku godinu prvi put izložio u Zagrebu (i proslavio se neukusnim karikiranjem katoličkog вуе-

406