Nova Evropa

cije u ponor opšteg kaosa. Švajcarska, u ovoj pustoši vremema, civilizacije, društva i naroda, treba ponovo da stekne svest o svome opstanku; ona treba, zato, da se utopi u smisao svoje istorije: »Švajcarska, kojoj su bila zanekana osnovna jedinstva jezika, rase, 1 verovanja, nije drugo do istorijski opit i ima samo istorijski opstanak; istorija je jedina velika dimenzija na kojoj se ona izgradila. Švajcarska umire ako raskinete kontinujitet mjezine istorije.ć Švajcarski istorijski kontinujitet jesu: federalizam i demokracija. Demokracija ne sme biti statina već dinamična. Savezni etatizam ubija federalizam. Povratak ma federalizam, prvobitni i osnovni izvor švajcarske samostalnosti, osnovni je imperativ Bvajcarske obnove.

Goncag de Rajnold ulazi u istorijsku ı psihološku analizu federalizma. Ovde samo rezimiramo njegovu misao, njegovim rečima. Federalizam je politički oblik gde više malih država ili gradova, da bi bolje očuvali svoj opstanak i svoju nezavisnost, pristaju da žrtvuju Jedan deo svoje suveremosti cemtralnoj i vrhovnoj vlasti. Federalizam nije ni decentralizacija si regijonalizam: federalizam pretpostavlja suverene države koje predstoje centralnoj vlasti, Centralna vlast mora uvek biti spremna da i ona žrtvuje jedan deo svoje suverenosti federalnoj državici. Države koje sačinjavaju federaciju već su izgradjene jedimke i personalnosti. Goncag de Rajnold izlaže i filozofi fedevalizma. Jedan je od dubokih i presudnih razloga zbog kojih se federalizam nalazi u krizi, da totalitarni paganizam preti hrišćanskim osnovama federalizma. PFederalizam, naime, obuhvata hrišćansku viziju života, jer on postavlja čovekovu ličnost i jedinku u centar svoje duhovne i socijalne koncepcije, dok totalitarni centralizam awmičtava čovekovu ličnost i svodi je na ništieu. Švajcarski federalizam je produkat isključivo i čisto hrišćanski, te sledatveno on biva izložen nmapadajima iotalitarnih država. Odnos čoveka prema Bogu; Bog i čovek, — to su večne Котаponente švajcarskog federalizma: čovek koji u sebi oličava svoje pravo na ličnost, i Bog prema kome čovek odredjuje svoje granice i svoje mogućnosti. Federalizam, kako ga vidi de Rajnold, mije ništa drugo do bitan oblik hrišćanske države, koji je nastao u Srednjem Veku i ranije, pod uticajem Augustinove Civitas Dei.

Analizujući filozofiju federalizma, katolički ideolog stare i patricijske Švajcarske izlaže ujedno i njezinu geografiju, koja opravdava i tumači psihologiju, politiku, i filozofiju njezina federalizma. On vidi u Švajcarskoj važno meato večnog prelaženja, po-

80