Omladina i njena književnost (1848—1871)

182 ЈОВАН СКЕРЛИЋ

а Не

Млади нараштај од 1860 прихватио је те идеје, и свуда истицао мисао свесловенске узајамности. И млади, као И њихови старији, уверени су У у велике културне способности Словена, и они држе да је младо и непокварено Словенство позвано да препороди »„трули Запад“ и стару „гото-германоку Европу.“ Нико и не сумња у истинитост реча Николе Томазеа о Словенима. „Ако их мати Европа не завади и не поквари, они ће њу обновити.“ Листови обраћају све већу пажњу на словенске књижевности и Даница ревносно прати све нове књиге словенске, и за своје књижевне белешке има два наслова: „словенске књижевности“ и „несловенске књижевности.“ Словенка и Слога нарочито наглашују те словенске идеје код Срба. Слога пспитује Заслуге Словенства у знанственом и културном погледу — под својима и туђим, именима, и као словенске геније помиње, поред Коперника, Руђера Бошковића, Мпцкијевича и Колара, п цареве Проба. Сремца и Јустинијана Управду, великог везира Мехмеда Соколовића, Опица, Лесинга, · Трајчкеа, („Тржичку“), Петефи-а, и тако даље. По листовима се не пише Либек, Дрезда и Лајпциг него Лубек, Дражђани и Липиска. Љубомир И. Ненадовић тврди да реч решвећ долази од словенског уабећ, ћутич“, Герман од Грмаљ, а Нептун значи бог који не може да потоне !

1863 прославља 0е једна велика светковина словенска. Српски листови објављују „Позив на тисућогодиињу светковину у спомен доласка 08. апостола Кирила и Методија у Моравској, која ће бити у Велеграду с концем месеца августа 0. гПансе хиљадогодишњица словенског хришћанства,