Omladina i njena književnost (1848—1871)

[55] (==) сл

ОМЛАДИНА И ЊЕНА КЊИЖЕВНОСТ

бина. Ако је приповедао о латинским школама, "Србин је био у њима најбољи ђак; где су се рвали Срби и Мађари, Србин је оборио Мађара; где су се тукли Орби и Немци, један је Србин растерао по пет-шест Немаца; где су подизали Срби, Мађари и Пемци какав тежак камен, Србин га је подизао, други нису могли... и у свакој његовој приповетци Србин је морао бити први и најбољи. Он је радо приповедао те конкретне догађаје, а ја кад сам чуо коју од тих приповедака његових, радовао сам се у себи, што сам ја Србин; само ми је увек било жао, што нисам онакав као што је био у којој приповетци онај, за кога је обично додавао мој отац, на крају своје приповетке, са, свим озбиљно: уали то је био рацика.<« Ђорђе Поповић прича) како је Данило Медаковић научио да није „Влах“ него Орбин, и да језик којим говори није унашки“ но српски, Катипхета поп Мандић, ђак Мушицкога, запитао га је које је народности, и када му је Медаковић, по доондашњем обичају у граничарским школама, одговорио да је „Влах“, удобра ћушка катихетина била је реплика на овај одговор... „Србин си, јадниче, какав влах! поучи га катихета, и ова поука била је тако успешна, да се ни један влах не нађе међу катахуменима, него сви весело исповедише да су Срби.“

За. развијеност тога националнога осећања у српских поколења од тридесетих и четрдесетих година ништа није карактеристичније но држање Срба према илирском покрету.)

') Отаџбита, књ. 1Х стр. 594—595. Др. Данило Медаковић.

8) бјито Зитаји: Итрајај Ргеротоа, 1. стр. 150, 210. Нтоаћвја Ртеротоад. Штвко Рођа. 1886—1848. 1] Лаџштеђи. 1904. стр. 47, 74—78, 278-—283. Платонљ Кулаковекти: Иллиризмљ. Изелћдовате по исто,ји хорватском литтературм перјода возрождентл. Варшава. 1894. стр. 204—205.