Omladina i njena književnost (1848—1871)

ОМЛАДИНА И ЊЕНА КЊИЖЕВНОСТ 280)

отаџбину“. Програм који је он поставио својој Младој Италији постајао је програм родољубивих покрета и у другим потлаченим земљама. Када је он одређивао да је Млада Италија „братство Талијана, који верују у закон Напретка и Дужности«, пи који се уједињују „да поврате Италију у народ слободних и једнаких“, да је створе „једну, независну и суверену“, ко да у тој патриотској идеологији не позна основно надахнуће и главне формуле Уједињене Омладине Српске 7 | Утицај талијанског покрета Етдотвитет!о и Мацинијева покрета на Србе био је много већи но што се обично мисли. Први Србин који га је то оветио био је Дубровчанин Медо Пуцић'), ђак у Падови око 1840, другујући са употоњим бардима таЛијанске револуције“ Пратием, Алеардивм, Фузинатом, у доба када су талијански ђаци носили шешире 217 Етпат; и клицали Уа | Лаба ве! Рло 1Х. Када је !865 у Флоренцији била четирстогодишња прослава Дантеа, Пуцић, који је заступао хрватско Друштво за повјесницу и старине југославенске, спевао је песму Србија поздравља Италију при дантеовој светковини 1: свибња 1865 у Фиоренмци, где честита отаџбини песника што се ослободила“ несрећних окова“, и вели:

Слобода је слобода Уздах наших груди; Тко да живе по робски Сви смо браћа, људи! Ето нову попјевку Данас гуслар гуди:

И на мом се истоку Нова зора руди.

1) Марко Цар: Моје симпалије. 11. Дубровник, 1904, стр. 180.