Omladina i njena književnost (1848—1871)

ОМЛАДИНА И ЊЕНА КЊИЖЕВНОСТ 263

се говори о Омладини ни за тренутак не треба заборављати да је она развила главну своју делатност у границама бпвше Војводине, где је свештенство од почетка ХУШПГ века било вођ народа, где су митрополити били поглавари народни, и где су свештеници више од читавог века били готово једини колико толико образовани људи у целом народу. Колики је био утицај Цркве код аустроугарских Срба види се из занимљивих забележака Борђа Рајковића. 1769 на 2040 Срба у Новоме Саду био је 2! поп, од којих 16 парохпјских. Манастир Хпилендар имао је своју кућу у Новом Саду, п лепу пару добијао од побожних приложника новосадских. Црква, је имала власт у рукама, п „срамним јармом“, кампијама, батинама кажњавала оне

Који су згрешили против њених прописа, чак и оне који не би редовно долазили у цркву.

У почетку друге половине ХЛХ века јавља се нов, независан и световни сталеж, новинари, адвокати, лекари, слободна интелигенција, која поступно узима вођство народа из руку црквених великодостојника. и свештенства. Место патријарха Јосифа Рајачића народни вођ постаје адвокат Др. Светозар Милетић. Владике, консервативне, са

мржњом су гледали те предузимљиве младе људе за којима је пошла њихова паства, и крњење њихових привилегија изгледало им је убијање угледа религије. Омладина, у којој су били махом независни људи и која је хтела и водила независну политику, попреко је гледала владике који И Е зависили од владе пи никада нису смели оити за одлучну националну борбу. Јазв између народа и јерархије све се вшше дубио и Милетић је 1862