Omladina i njena književnost (1848—1871)

268 ЈОВАН СКЕРЛИЋ

на „лажну веру“ што је дошла од „званичних цркви“ из Рима и Цариграда, »Ддогме што их лажни духови изводе на главне мисли хришћанства«, и на супрот њима ставља „крепак. дух народни“, који уме да одабере оно што је главно и добро оно што чини језгро у религији, сам дух народни који је извор „снаге и живота.“

а Једна од идеја које су биле драге европској демократији шездесетих година, то је било ослобођење женскиња, еманципација жена, како се тада говорило, феминизам, како се данас каже. Сенсимонизам је први прокламовао моралну равноправност жене са човеком, Млада Немачка је прихватила његове идеје о „слободној страсти, слободној љубави и слободној жени,, а европска демократија око 1870 била је сва з „еманципацију жена.< Као п остало идеје, п та је нашла својих бранитеља у Омладини.

Још пре 1848, српски родољуби, који су радили на буђењу народне свести, нарочиту су пажњу обраћали да се заспало национално осећање пробуди код младих девојака, будућих жена и матера српских. Алманах Драгољуб осиован „от родољубиви србкиња“, био је нарочито намењен томе циљу. Богобој Атанацковић је готово искључиво писао за жене. Две свеске његових новела носе наслов Дарак Србкињи; жена је за њега „круна Божјег створења, ремек Божји“, и он хоће да јој буде саветник, духовни вођ, мирски исповедник. „Народољубље, вели он, које девојка скрива у прсима, то је неоцењени онај бпсер, због којег је свака девојка вредна да је прави Србин обожава“, и онога часа. кад „србска нева буде се загрејала за. српско име, српски језик, српску песму и српску игру, процва-_