Omladina i njena književnost (1848—1871)

ЈОВАН СКЕРЛИЋ

4 Она је била најревноснија заступница идеје равноправности жене са човеком, и она је највише писала и говорила да и полу-ориенталска српска жена треба да уђе у рад и живот и одужи свој дуг народу и друштву. „Драга сестро, писала је она у своје Две три речи Српкињама'), ти си узданица народа свога, ти у твом крилу развијаш соколове, ти им прва развијаш крила да полете. Нека ти је дакле прва брига, да ти тић полети пун најсветије љубави к роду своме.“ Она је српкињама на сваком месту истицала као идеале националних врлина и душевног благородства Југовића мајку и царицу Милицу из народних песама. У својим предавањима (Еманцитација српкиња, ) пи Српским мајкамај,“) она је без престанка истицала колико је потребно да српска жена буде духом што виша и слободнија, да би могла достојно одговорити своме историјском позиву. «Судбина је наших кћери, писала је она са пуно убеђења, судбина будућег народа нашег у рукама жена. Ослобођење женскиња може се узети даје ослобођење нашег чарода од оних назадњачких мана које га још и данас у оковима држе.“

Тај национални феминизам наслања се на социјални и ошшти феминизам рефФормартора седамдесетих година. 1870 године једна Рускиња, г-ђа Суслов, и једна Енглескиња, госпођица Морган, добијају прве међу женама докторске дипломе на циришком университету, и тај значајан појав са симпатијама су забележили сви омладински листови. Светозар Марковић постаје апостол и те на-

5 Матица, 1869 2) Матица, 1970 8) Млада Србадија, 1371.