Omladina i njena književnost (1848—1871)

ОМЛАДИНА И ЊЕНА КЊИЖЕВНОСТ

9 ~, =

предне идеје и још 1868 он истиче идеал „достојне српске жене с човечанским правима и дужностима“, а еманциповане руске студенткиње истиче као „свете жене“ и увеснице новог века.“ Млада Србадија доноси 1870. године његов. чланак Је ли жена. способна да буде равноправна са човеком 7 Исте године Млада Србадија доноси једну главу из знамените књиге Џона Стјуарта Миља Тће зиђјесћоп ој зготеп, која 1872 изплази у целости у српском преводу Светозара, Марковића, са Брајтовим говором и преводпочевим предговором.

Љубен Каравелов износи те идеје у својим приповеткама. Млада Србадија има сталан део „из женскок света.< · Радник 1871: доноси. чланак 1 Н. Ткачева Уплив женскиња на напредан знања, у преводу једне жене (Јелене Ј. Н). 1871 Српски Народни Сабор у Карловцима скоро једногласно одлучује да и женске могу учити учитељску школу, а крајишки прота Никола Беговић дао је разлог: „Илу старо су доба свуда женске биле заједно с мушкима. Зар. нису и апостоли водили сестре са собом%“ По листовима се помиње као један успех Феминивма што су српски превод Дреперове _ Историја тумног развитна Европе сложиле, 1871 године, женске руке, типографске раднице у Државној Штампарији у Београду.

Све те идеолошко- демократске идеје омладинскога покрета наслањују се и продужују у позитивистичко-социјалном покрету седамдесетих година. И у том погледу покрет седамдесетих година _ наставља покрет шесветих година, само са том разг ликом, што се тим демократским идејама, даје Виа доследности п одређености, а нарочито што се оне стављају на прво место,