Omladina i njena književnost (1848—1871)

381 ЈОВАН СКЕРЛИЋ

ГЛАВА ХХГ.

ита и Шекспир.

Српека позоришта до омладинског покрета, у Јужној Угарској и у Србији. — Срвеарања сталних позоришта у Новом Саду и Београду. — Култ и преводи из Шекспира. Прослава Шекспирове тристагодишњице 1864 у Новом » Саду. — Заслуге омлвдинског покрета по српеву драму.

———

»Долази време, писао је 1867 Лаза Костић у Матици, да се бојишта преруше у позоришта.“ Све до омладинског покрета било је само покушаја да Срби дођу до позоришта. Уједињена Омладина Српска поставља као један од својих главних задатака „ширење уметности у све редове народне“, а У „првом реду позоришне уметности“, и тек млади нараштај, који је искрено волео уметност, успео је да дигне стална позоришта српска, п у Београду и у Новоме Саду.

Још на крају ХУШ века забележено је једно орпско дилетантско позориште, које је 1787, у Великом Бечкереку, склопио са својим ученицима месни учитељ Марко Јелисејић.') За историју српокога позоришта много је значајнији рад списатеља Јоакима Вујића, који није био само први српски драмски писац но и први организатор позоришних представа међу Србима. Прва представа коју је он са дилетантима, давао, била је у Пешти, 12 аврсва 1813. И то је била његова ПИ Пуни.

7) Историја српског новоришта: Постанак и развитак Српског Народног Позоришта. Летопис Матице Српске, 1887, књ. 151. — Говор =. Хаџића о прослави двадесетпетотодишњице Српског Народног По зоришта у Новом Саду. Браник, 1887, бр. 44. — Антоније Хаџић: Јова ђ Пе ић (А —1900). 4 Коло, 1901. — Ђорђе Малетић: Ом