Opštinske novine

Стр. 170 ~~

ОПШТИНСКЕ НОВИНЕ

Београдска тржишта Пошто је стање београдских тржишта очајно, а за великопродају и немамо тржишта, то ваља напрегнути све силе да још у овој години израдимо и трг за великопродају и сва локална тржишта по свима крајевима где су предвиђена. Да изградимо тргове који би одговарали свима потребама и какве изискују углед Краљевске престонице, а са хигијенскога гледишта здравље наших грађана. Ми ово можемо постићи ако Суд буде довољно вредан да нађе потребан кредит. А овај кредит можемо добити на подлози тржишних прихода, који би били неколико пута већи но што су данас. Питање је ово од' капиталног комуналног значаја и Суд ће у овоме послу наћи пуну потпору општинског одбора. И овај посао за обрачуне ваља пренети на Општинску Штедионицу. Зграда особља трамваја и осветљења Под малим Калемегданом на углу Душанове и Маршала Пилсудског улице Општина има велики и особито леп плац. Ваља потражити какво имућније грађевинско предузеће, које би на подлози сигурне кирије трамвајских службеника, подигло једну велику и хигијенску палату са много јевтинијих станова и која би задовољила једну велику потребу нашег трамвајског особља и уздигла углед Београду. Ако би се нашло овакво грађевинско предузеће, — а оно се може наћи -— онда и ову ствар пренети на Општинску штедионицу, да прима кирију и са предузећем врши обрачун до коначне амортизације. Овим би обезбедили трамвајско службено особље са угодним, здравим и јевтинијим станом и обвезали га да буде одано послу и предузећу. Саобраћајна политика Саобраћајна политика Београдске општине и сувише је нездрава и свакодневно штети Општину са неколико десетина хиљада динара, а да и не наводимо штету грађана, који трпе због тако рђавог саобраћаја.

И ово питање можемо решити на кредит, само ако суд буде одлучан. Кредит можемо добити само на подлози прихода нових трамвајских кола. Да би ову потребу што пре могли задовољити, треба одмах приступити озбиљном проучавању овога питања. На овој основи и за сад ваља набавити педесет великих моторних четвороосовних кола. Приколице ваља искључити из саобраћаја пошто ометају брзину саобраћаја, а и деле грађане на две класе што није угледно и корисно нарочито у данашње социјално хаотично време. Овим би задовољили и општинске и грађанске интересе. И овај би се посао, по рачунској страни, имао пренети на нашу Општинску штедионицу ради обрачуна и исплате одређених рата. У овоме послу, као ни у раније наведеним, нема никаквог ризика за кредиторе, јер се њима дуг плаћа из сигурног прихода. Од новог моста до иристаништа Углед Београда и његова велика потреба изискују, да се обележи део Карађорђеве улице, од новога моста до савскога пристаништа, што пре очисти уклањањем оних старих, трошних и неугледних грађевина често правих страћара. Да би се то што пре могло постићи потребно је одмах доћи у контакт са сопственицима имања на другој прибрежној страни. Ваља да са њима покушамо споразум, да они приме на себе најмање половину додељене суме порушених зграда и одузетих плацева, јер њихово имање добија дуплу вредност пошто изилазе на широки и модерно израђени кеј и пристаниште. А другу половину Општина да поделн са бродарским- друштвима чији бродови пристају на нашу обалу. Ја и ово питање овако крупно само додирнух да Суд и Одбор и о њему размисле и учине што би се, у данашњим приликама могло учинити. Наравно, само се по себи разуме да би се ја особито радовао, кад би Суд у .једној од наредних седница обавестио одбор о томе: Како на све актуелне комуналне проблеме гледа и да том приликом затражи п мишљење Одбора.