Opštinske novine

ОПШТИНСКЕ НОВИНЕ

Сгр. 223

но, приходи по предлогу састоје се у главноме од две групе: једна, коју сачињавају фискални приходи, и Друга, коју сачињавају приходи привредних општинских предузећа; и док прва група прихода износи 90,000.000.— динара, дотле друга група износи преко 270 мил. дин. Што је најглавније, прва група прихода фискалног је карактера и као таква, она претстваља облигатан и неизбежан терет за београдског становника, дотле је друга група прихода факултативног карактера и као таква, она не представља облигатан и неизбежан терет за грађанство; другим речима, вожња на трамвајима није обавезна, исто тако као што ни осветљење електрично није облигатно; међутим онај ко жели да се трамвајем и електричним осветљењем служи, тај плаћа услугу коју му општина чини. Према томе, посматрајући терет који Предлог буџета претставља са гледишта прихода, може се рећи да је у томе погледу Предлог буџета сасвим повољан. Што се тиче реалности ирихода предвиђених у Предлогу буџета за ову годину, Суд је у експозеу довољно гласом ударио на то, да су предложени нриходи процењени свестрано, објективно и реално. Ту исту констатацију можемо видети и у извештају Буџетског одбора, који ,је по предмету Предлога буџета са Судом најтешње сарађивао. При свем том, Суд је себи резервисао право да предложене расходе у току извршења буџета коригује и ефективно их одобрава само у границама наплаћених прихода. Том превентивном мером свакако ће се осигурати трајна равнотежа између остварених прихода и извршених расхода. У овоме погледу за пример нам може послужити буџет за прошлу годину. По њему Је на име расхода било предвиђено 340,000.000.динара, и на име прихода исто толико. Међутим, у току прошле године на име прихода остварено је било око 315,000.000.— динара. Значи требало би да постоји један дефицит за разлику између 315 и 340,000.000.— динара тј. један дефецет од 25,000.000 динара. У ствари тог дефицита нема; напротив, постојаће један мали суфицит. То се објашњава тиме, што се у току извршења буџета за 1932 годину водило рачуна о притицају и што су се предвиђени расходи одобравали само у границама и висини наплаћених прихода. Према томе, то што је рађено у току прошле буџетске године, Суд је решен да то исто ради и у току ове године, и на тај начин обезбеди потребну равнотежу између расхода и прихода. Говорено је и о штедњи, па је речено да би се могло много уштедети нарочито код општинских набавака. Ту би Суд имао да примети то да се данас општинске набавке врше путем утакмице преко једне сталне комисије у којој је општински Одбор у довољној мери заступљен. Благодарећи тој околности што се све набавке врше путем утакмице и што истима руководи комисија састављена од одборника, Суд има уверење да је на томе пољу доста учињено у смислу штедње, односно уштеде, Наравно, најцелисходније би било да се општинске набавке врше путем утакмице за готово, јер би купујући за готов новац Општина знатно Јефтиније куповала и тако много уштедела. Али, за такав један систем потребно би било да Општина располаже већим приходима, а то значи да би грађани требали уредно да плаћају па и да Општина уредно може да плаћа. За моменат то се питање проучава и Суд се нада да ће исто у сарадњи са Одбором повољно решити. Што се тиче потрошње материјала, ја могу изјавити Одбору да се о томе води рачуна и да се У томе спроводи све боља и ефикаснија рационализација. Дотакнуто је персонално питање, па је било речено да међу чиновницима има и таквих који не заслужују плату коју им Општина даје, будући да не раде или су нелојални. Као што је Суд имао прилике да о томе говори у конференци.јама и седнииама Буџетског одбора, он сматра да ,је и ово при-

лика да изјави, да ће према сваком несавесном и нелојалном чиновнику предузети најстрожије мере. Ово у толико пре што у чиновничке принадлежности ни овога пута нијје дирано. То је свакако разлог више да Суд према свему чиновништву буде строг, а према непослушнима и нелојалнима неумољив. Примећено је да је у Предлогу буџета прихода предвиђен приход од измена и допуна у постојећој таксеној тарифи и да је и у експозеу Суда наглашено да се од тих измена и допуна у 1933 години очекује јачи прилив прихода од такса, а да те измене и допуне још нису у одбору примљене нити од надлежних власти одобрене. На ово би Суд имао да каже само толико, да је и по овој ствари, као и по свима, до сада рађено у сагласносги са Одбором, и да ако је Суд овако поступио да је то у споразуму са Одбором. У конференцијама било је речи како о враћању трошарине, општинским дуговима и буџету тако и о брисању општинског приреза и изменама и допунама таксене тарифе. Па је споразумно било утврђено, да се стара трошарина врати, општински прирез брише али у накнаду за то изврше измене и допуне у постојећој таксеној тарифи, с тим да ове измене и допуне проучи Одборска финансиска секција и Одбору на усвојење поднесе. Тај је посао свршен, и Суд, остајући код споразума који је по томе са Одбором постигнут, није од овога споразума одступао кад је у Предлогу предвидео приход од измена и допуна у таксеној тарифи. С тога је, ја мислим, сасвим излишно о томе дискутовати. Чим будемо свршили дискусију у појединостима о овоме предлогу, ми ћемо приступити усвајању измена и допуна у таксеној тарифи. Према томе, ми морамо остати код склопљеног споразума и кроз измене и допуне таксене тарифе обезбедити предвиђени приход у Предлогу буџета. (Узвици: врло добро). Што се тиче ануитета и затеченог финансиског стања, Суд може само пожалити што услед ових великих ануитета није могао да предвиди више кредита за радове које би требало у току ове године извршити, не само у циљу сузбијања беспослице у вароши већ и у циљу унапређења и уређења свих крајева вароши, који су, ма из којих разлога, према центру вароши остали занемарени. (Узвици: врло добро). Јер, господо, не пита се ко у коме крају седи, па према томе да се одлучује. И у случају рата не пита се да ли је ко становао у центру, или на периферији. Бомба подједнако погађа свакога. Ми хоћемо да будемо, господо, једнаки према свима и свакоме, па ма на ком месту био. (Бурно одобравање и пљескање). Иначе по свима осталим иитањима, Суд је констатовао да између Одбора и Суда влада исто гледиште и да се на основу тога може очекивати и у будуће једна згодна и корисна сарадња, која ће допринети не само Општини већ и београдском грађанству. (Одобравање, пљескање и узвици: врло добро). Г. Павле Кара-Радовановић у име своје и неколицине других одбор.ника који су, позвани једном другом, исто тако општекорисном и националном мисијом, морали да напусте седницу одбора прили ком начелне дискушје, изјављује да су они сагласни са својим колегама који су у начелу буџет примили. Пошто је г. Лован Гавриловић објаснио један насус из свога начелног говора, кога су појединци погрешно схватили као алузију на новинаре, и изразио своје пуне симпатије за наше новинарство, прешло се на појединачну дискусију. Лривредно-финансијски директор, као гл. референт, г. др. Ђулизибарић прочитао је прво партије буџета расхода претседништва О. Г. Београда са допуном да су случајно, приликом прекуцавања буџета, испале неке позиције у партији еубвенција (друштвима ,,Књегиња Зорка", јеврејским друштвиИ