Opštinske novine

Стр. 386

ОПШТИНСКЕ НОВИНЕ

У овоме пројекту се констатује, да је пруга Београд—Вишњица—В. Село—Зуце везана директно преко ст. „Дунав" са главном путничком станицом „Београд" ,те се на тај начин из главне београдске станице може отићи возом директно поред Дунава и преко М. Крсне у долину Мораве." Зашто би нам требала та веза, да би могли из Београда ићи поред Дунава дужим путем око 10 км. преко М. Крсне у долину Мораве, кад ми већ имамо краћу везу од Београда преко Топчидера и М. Крсне за долину Мораве, у пројекту се каже: „Ова пруга Кланица—В. Село—Зуце има задатак да омогући развој индустрије поред Дунава на простору до В. Села и Винче." Пре свега да ли има потребе за развој неке индустрије на томе делу и да ли треба индустрију подизати 15—20 км. од Београда, кад још није искоришћен простор ни до Вишњице, на коме делу се може развити индустрија, ако уопште буде било услова за њен развој у Београду. Исто се тако може искористити за развој индустрије и терен преко пута поред Дунава ка Панчеву ,те се неће ускоро јавити потреба за подизање индустрије код В. Села и Винче, па чак ради тога градити и у томе правцу нове железничке линије са два колосека. Поред тога овом директном везом поред Дунава у решењу се жели постићи: „директна веза унутрашњости са Банатом преко панчевачког моста, не пролазећи кроз главну београдску станицу." Може ли се и сме ли се пројектовати једна железничка путничка линија између Баната и Србије преко Београда а да путнички возови не сврате у Београд т.ј. да се пројектом тежи, да се обиђе Београд?! У том случају возови би примали путнике из Србије за Банат и обратно. Сви путеви из Србије воде у Београд и преко Београда у Банат односно за Војводину и север наше државе па и међународни возови морају проћи кроз Београд и не могу обићи Београд, јер је Београд центар наше државе! Овакво би дело био неопростив грех према Београду, престоници наше државе. Сви велики градови упућују своје железничке мреже и све пруге ка својиМ центрима па и тамо где то није ни природно, ни лако . извести, ипак се вештачки удешава да путници прођу на свом путу кроз те центре и да користе све возове у свима правцима. Путници из Београда, који би ишли-у Банат, не би могли користити те возове, јер би путничка станица за Београд за те директне возове била у Миријеву, те би морали поред тих обилазних возова употребљавати друге за путнике између Београда и Баната. Пролазни путнички возови могу бити међународни путнички возови и они морају проћи кроз главну путничку станицу ради путника за Београд и путника из Београда. Сви остали наши унутарњи путнички возови: директни и локални имају

се завршавати у Београду и ту организовати и упућивати по правцима. У појединим директним возовима се могу по потреби предвиђати директна кола. Као, што пролазни теретни саобраћај једног чвора треба да прође кроз ранжирну станицу, тако исто требају путнички возови да прођу кроз путничку станицу Београда јер то захтевају саобраћајне потребе нашег Београда, које су при решењу овог жељезничког чвора и најважније. Реконструкција Савског моста и теретних станица на обали Саве Савски железнички мост, каже се у овом пројекту достигао је максимум свог оптерећења и он се мора реконструисати у мост од два колосека. Данас преко овог моста пролази, просечно, 15 пари путничких (заједно са локалним) и 7 пари теретних возова у току 24 сата. Услед недостатка простора у ложионицама пролази преко моста још око 3 пара празних локомотива. Да ли се може очекивати неко знатно повећање путничког саобраћаја, кад се узме у обзир изградња Земунског моста, и успостављање трамвјске и аутобуске линије Теразије—Земун? Локални путнички саобраћај преко железнице ће се свакако смањити, кад се узме у обзир повољнија веза трамвајем и аутобусом, директно из центра у центар вароши. Са изградњом пројектованог бетонско-асфалтног пута Београд — Нови Сад развиће се аутобуски путнички саобраћај, који ће утицати на смањење вожње путника железницом. И поред тога, претпоставимо могућност повећања путничког саобраћаја до 25 пари возова дневно и повећање теретног од 7 на 15 пари или укупно на 40 пари возова дневно, у току следећих 20 година. Ми ћемо и тада бити у стању да изградњом једне мимоилазнице до Савског моста и постављањем са улазне и излазне стране моста блок сигнала, пропу/стимо тај број возова и без реконструкције Савског моста. За сада не налазимо, да има потребе реконструкције постојећег моста, односно подизања још једног моста поред постојећег, и у колико се буде појавила та потреба веће пропусне моћи, иста се може задовољити са мање трошкова грађења. Пројектом се предвиђа подизање нивелете моста за 2 м. од постојеће нивелете, ради пролаза лађа за време велике воде испод моста, као и ради проширења станице испод триангла моста за двеста метара ка Топчидерском друму, да би се на тај начин створила могућност једне теретне и локалне ранжирне станице на целом простору Баре Венеције и Шест Топола у дужини 2,5 км.*). Ова велика станица, која има

*) То ће, поред осталог, захтевати изградњу два вијадукта испод триангла за два колосека.