Opštinske novine

погледу добра и да има карактер сталности, а то је мозаик калдрма или калдрма од ситног ломљеног камена у бетону са спојницама заливеним цементним малтером. И ова се калдрма показала врло добра, ако је само изведена стручно и са довољном пажњом, а кошта у пола од ситне коцке. У ранијем делу овога извештаја побројани су сви радови који су изведени на терет појединих врста кредита од 1927—1933 год. Од тих радова истаћићемо овде само најважније од оних који су извршени под данашњом Општинском управом: У 1932 години: а) довршено је калдрмисање I дела Трговачке улице иа Чукарици до трошаринске станице, који је посао почет још 1931 године, а продужено је и довршено калдрмисање II дела те улице до краја густог насеља на Чукарици; б) довршена је реконструкција коловоза бановинског пута Кошутњак—Раковица до краја атара Београда, који је посао такође почет још 1931 године; в) довршено је калдрмисање улице Велисава Вуловића (пут кроз Лисичији поток); г) завршено је калдрмисање улице Пере Велимировића, на I железничкој колонији у Раковици, од улице Велисава Вуловића до везе са путом Кошутњак—Топчидер. Са израдом калдрме ,,б", „в" и „г", добивена је кружна веза од друма за Раковицу преко железничке колоније и Дедиња до кафане „Мостар" с једне стране, и веза са авалским путем с друге стране; д) довршени су радови на уређењу калдрме на Крагујевачком друму поред Топовских шупа и Ауто-команде, са две велике раскрснице код Сењачке пијаце и код Табановачке улице, чиме је добивена солидна саобраћајна веза између центра вароши и новог асфалтираног Крагујевачког друма до Авале; ђ) довршено је уређење раскрснице код кафане „Мостар"; е) довршено је подизање моста — вијадукта у Гробљанској улици, који је рад почет крајем 1930 године, а у исто време уређена је калдрма у околини тог моста, како у Гробљанској тако и у деловима Цвијићеве и улице ^имитрија Туцовића; ж) довршено је калдрмисање улице Господара Вучића (Господарски пут)'* у дужини око 3 км. и тиме створена попречна саобраћајна веза између Крагујевачког друма код Сењачке пијаце и Смедеревског друма (Александрове улице) код Цветкове механе. з) започети су радови на повишењу и појачању Макишког насипа — путаЧукарицаОбреновац у атару града Београда, који је посао требало свршити у 1932 години, али то није било могуће јер је сметала дуготрајна велика вода а и предузимач је у току ра-

* Види слике у фотографском прилогу ове свеске.

дова пао под стечај и умро, а што је проузроковало компликације и прекид радова, који се сада довршују у мешовитој режији. Овим послом осигурани су бановински пут Чукарица—Обреновац и водоводне инсталације на Белим Водама од будућих поплава; и) започето је калдрмисање улице Миодрага Давидовића (раније Сењачка ул.) али се није могао посао довршити, јер је доцкан почет те се тек сада приводи крају; .ј) започето је калдрмисање трећег дела Вишњичке улице као дела бановинског пута Београд—Вишњица, од краја густог насеља на Карабурми до границе атара код Роспи Ћуприје, који је посао у току зиме окончан. Па како је 1932 године довршено и калдрмисање дела овога друма кроз Карабурму, а и Вишњичка општина донекле уредила део тога пута у атару Општине Вишњица, добила се на тај начин добра саобраћајна веза од Београда до Вишњице; к) довршено је калдрмисање пијаце у Видинској улици, почето калдрмисање пијаце на Смедеревском Ђерму, који се посао продужио у 1933 години, тако да су сада поплочана два највећа квадранта те пијаце предоа Александровој улици; л) у центру вароши допуњени су коловоа и тротоари у многим улицама, које су у ранијим годинама калдрмисане, али се онда нису могле потпуно довршити, због несвршених експропријација приватних имања, која су заузимала делове тих улица или тргова (као н.пр. на Зеленом Венцу, у Југ Богдановој ул., у Узун Мирковој улици, у Васиној ул. и др,); љ) израда тротоара без коловоза од бетона и од асфалта у многим улицама центра вароши и ближе периферије, такође спада међу важније радове, које је Инжињерски отсек извео већим делом у 1932/33 години као и калдрмисање многобројних улица на периферији, чији смо списак већ навели у предњем делу овог написа. У 1933 години извршени су следећи већи и важнпји радови: а) продужени су и довршени су или се сада довршавају радови набројани напред пол 1/з, и, ј, к и м); б) израђен је коловоз од ситне коцке на бетонској подлози у Штросмајеровој улици (рани.је Моравској ул.) од Тога Ослобођења код железничке станице до Трга Бранилаца Београда код кафане „Мостар", чиме је највећи део тешког теретног саобраћаја пренет из Сарајевске улице у Штросмајерову, као најкраћу и непосредну везу од пристаништа и железничке станице за Сењак, Топчидер и Дедиње. У вези са овом улицом уређен је и коловоз и тротоар на самом Тргу преко пута железничке станице, пред хотелом „Петроград" и пред новом палатом Окружног уреда за осигурање радника; в) калдрмисана је у режији улица Војводе Степе (стари Авалски друм), општински пут Београд—Кумодраж, који има дужину око