Opštinske novine

С гр. 228

БЕОГРАДСКЕ НОВИНЕ

5.000 м. или 5 км. Коловоз је рађен до крајње трамвајске станице са мозаик калдрмом у бетону а тротоари од бетона, док је на даљем делу улице до границе града Београда извршена реконструкција постојећег коловоза од макадама; г) израђен је коловоз од макадама у до сад некалдрмисаној Бањичкој улмци, која везује нови Авалски друм поред трибина на Бањици, преко улице Леди Каудри са Дедињем, Раковицом и Топчидером; д) израђена је калдрма у Цвијићевој улици и тиме везана Гробљанска улица са Кнез Милетином улицом; ђ) калдрмисан је сталном калдрмом (мозаик) део улице Војводе Глигора од Небојшине улице до улице Господара Вучића, тако, да је сада цела ова улица добила сталну калдрму до основне школе на Душановцу; е) на Душановцу калдрмисане су многе улице, међу којима: Ђурђевска, Љубићска, Прешевска, Јаше Игњатовића и њено продужење до општинског имања код „Маринкове шуме",-ул. Јована Суботића, Спасићева и др., чиме је овај крај потпуно везан за центар Београда; ж) почето је калдрмисање Цриопоточке улице — пута Београд—Миријево, али због настале зиме радови су прекинути; з) од важнијих улица, калдрмисаних такође 1933 године у разним крајевима Београда, ваља напоменути: Дравску, Скадарску, Требињску, Облаковску, Гучевску, Банатску, Цара Уроша (асфалтни тротоари) Браће Ивковића, Цариградску, Војводе Анђелка, Истарску, Шарпланинску и везу Св. Николе ул. са њом, као и I део ул. Адмирала Пико-а у продужењу Гробљанске улице, до главног улаза у велико општинско имање „Пионир" и калдрмисање путева и стазе на самом овом имању које је још у току радова; и) бетониране су нове пијаце и то: на Булевару Ослобођења, на Булевару Војводе Мишића, ул. Јове Илића, на Карабурми и на Душановцу. Поред овде набројаних важнијих и већих радова, калдрмисане су још многе мање улице на периферији, а у центру вароши допун авани су и ове године на многим местима коловоз и тротоари, која се места приликом ранијег калдрмисања дотичних улица нису могла колдрмисати, јер су била заузета приватним згоадама, које су тек доцније експроприсане. Таква су места н.пр. код порушеног хотела „Балкан", у Јовановој улици код бр. 25, поред Теразиске терасе и др. Већ и ове чињенице, без цифарних статистичких података, и саме нам пружају довољно доказа о великом обиму радова изведених 1932/33 године, што је у великој мери допринело ублажавање невоља незапослених физичких радника у времену ове велике економске кризе, јер је само на калдрмисању, које је извршено преко Инжињерског отсека, било

запослено просечно око 300 радника дневно преко целе године, док је за време грађевинске сезоне било запослено дневно од 500 до 1000 радника на истоме послу. О количинама извршених радова у 1932 и 1933 години дају нам обавештења следећи статистички податци: 1) Нова калдрма у коловозу израђена је у 147 улица, односно делова улица, а нове тротоаре добиле су 168 улица, односно њихови делови. 2) По површини нова калдрма у коловозу износи 273.000 м 2 а у тротоарима 106.000 м 2 , свега 379.000 м 2 , од које површине отпада на модерна коловозе и тротоаре 218.000 м 2 , а на примитиван коловоз и тротоаре 161.000 м 2 . За све ове радове, којима треба додати још израду једног већег моста •— виадукта, 79 м 1 пропуста, 600 м 1 потпорних зидова, 170,00 м 1 дренажних ровова и 130.000 м 3 појачаног одбранбеног насипа, који су послови сви изведени за последње две године, утрошена је као што је већ раније наведено, сума од 33,793.000 динара, од које у 1932 години динара 18,975.000 и у 1933 години динара 14,818.000.—. Поред извођења теренских радова и са њим скопчане техничко-рачунске администрације, Инжињерски отсек врши још две важне техничке функције и то: пројектовање улица (калдрме) са утврђивањем нивелета и састављање спискова задужења са тротоарском таксом, за већ израђене сталне тротоаре у смислу Правилника за наплату тротоарских такса у Београду. Пројеката израђено је у 1932 години 127, а у 1933 години 110, свега за две године 237. Спискова задужења са тротоарском таксом израђено је у 1932 години за 48 улица, у вредности 10,200.000 динара а у 1933 години за 146 улица у вредности од 14,400.000 динара, свега за две године за 194 улице у вредности од 24,600.000 динара. Укупно зЈдужење са тротоарском таксом по горе поменутом Правилнику, који је ступио на снагу 1930 године износи до данас 51,400.000 динара а односи се на 243 улице. Од ове суме Општина београдска наплатила је око 19,600.000 динара, тако, да остаје још за наплату од сопственика имања, пред којима су тротоари израђени, сума од 31,800.000 динара. Ова се сума у смислу Правилника наплаћује у четири шестомесечне рате, рачунајући од дана саопштења задужења сопственику. * Из целог овог написа, који само у главним потезима преставља рад Инжињерског отсека од 1927 године до данас, види се да је на пољу уређења београдске калдрме за ових седам година заиста врло много урађено, те се може само жалити, што је општа економска и финансијска криза спречила Општину београдску, да овај велики посао у најкраћем року и потпуно оконча.