Opštinske novine
БЕОГРАДСКЕ НОВИНЕ ===
Стр. 473
делом постала фиктивном, и то да се не би одвећ уздрмао хипотекарни кредит. Он гледа решење проблема оздрављења градских центара у подизању облакодера. И ако облакодери, бар у колико долазе у питање поглавито за канцеларије и пословне просторије, имају и нешто мало оправдања, ипак се већ из примера Берлина може видети, колико има тешкоћа са стварањем неког склада између облакодера, и проширених саобраћаших артерија и потребних нових градских паркова и скверова. Пример Хамбурга опет указује — наставља г. Нимајер — на велику опасност коју преставља неизбежна тенденција ка поступној употреби облакодера за станове, у случајевима кад окрети у привредкој ситуацији учине да безбројне канцеларије и пословне просторије опусте. Остаје, дакле, једина могућност: да се специ ; алним законом основе за откуп земљи-
и планско изграђивање града и села израдила је сада, у сагласности са Савезом немачких градова, предлог закона о грађевинском санирању градова. О томе нацрту рећи ћемо пре свега то, да се он држи основног начела, да је само извођење радова на санирању града дужност градске општине, али да при том послу имају, да активно, финансијски и законодавно, учеч ствују поједине државне власти које долазе у обзир. Чим је нека грддска општина одлучила предузети планске радове на асанацији, града, чим су ти њени нацрти прошли кроз све, надлежне надзорне инстанците, које треба да ставе евентуалне примедбе и замерке о њима, односно треба да даду своју сагласност са њима, општини се признаје право на мере које, су јој потребне ради техничког или финанси-; ског обезбеђења свога нацрта: она може, било, за целу област захваћену планом асанирања,
Једна колонија јевгиних градских станова за индустриске раднике у Чехословачкој
шта при преуређењу градова утврде само према стварној вредности тих земљишта. Потреба оваквог решења намеће се баш из искуства стечених приликом радова на санирању, извршених у Хамбургу, и то из једног јединог погледа на цифре које су ту играле непребродиву !препреку!.. Нема те градске опшгине у Немачкој, као ни у осталим европским државама, која би била у стању да приликом грађевинског санирања града сноси из властитог џепа све трошкове откула и експропријације земљишта по ценама фиктивно и шпекулативно замишљеним!" На крају свога предавања г. Нимајер подвлачи: — На основу свих тих расматрања и искустава Немачка академија за урбанизам
било за поједине земљишне комплексе, забра-, нити свако даље грађење, може по нахођењу поједине земљишне комплексе огласити ,,ненап сељивим'' итд., итд/" После предавања г. Нимајера дошло је до врло живе дискусије, из које се кскристалисало и гледиште, да само моћна озакоњена егззкутивна снага градске општине може да да позитивне резултате на пољу планске асанаци;]е данашњих градова, Свако друго платонско предузимање, угушивано бирократским прзпонама и интервенцијом утицајних, остаје илузија добронамерних али недовољно озбиљних јавних фактора... О проблему рушења „нездравих квартова" и асанацији градова, говорила је документовано и г-ца Елизабета Хелтон (делегат из Лон-