Opštinske novine

Стр. 806

БЕОГРАДСКЕ НОВИНЕ

праведно разграничен>е у финансиским интересним сферама државе, бановина и општина. II. Како би градски финансијски правилници из § 124 Закона о градским општинама имали да буду само формални прописи о извршењу појединих одредаба Закона о самоуправним финансијама, Савез градова сматра доношење таквих правилника за сада преурањеним, и моли Министарство финансија да тај рад одложи до ступања на снагу новог закона о самоуправним финансијама, или, ако то не би било могуће, да продужи рок за израду правилника најмање ва 6 месеци, односно до увођења у дужност изабраних градских већа. III. Како увођење нових градских дажбина није допуштено, а многи градови имају из ранијих времена разне дажбине које им омогућавају нормално финансијско газдовање и буџетирање, налазе се градови који немају таквих дажбина у много неповољнијем положају, и врло им је тешко постићи уравнотежење буџета. Савез градова моли зато Министарство финансија да до доношења закона о самоуправним финансијама дозволи градовима увођење онаквих дажбина које већ постоје у другим градовима, као и повећање постојећих дажбина. IV. Неповољном стању градских финансија доприноси много и околност, да се држава налази у заостатку са плаћањем разних обавеза према градским општинама, тако на пр. у погледу доприноса за издржавање полиције, болничких трошкова за државне службенике и друга лица итд. Савез градова очекује да ће Краљевска Влада наћи могућност да обавезе појединих ресорних Министарстава према градским општинама буду у што краћем року испуњене. Нарочиту важност требало би обратити питању накнаде од стране државе за земљишта и зграде које су узете од градских општина за разне државне потребе, а за које општине не добијају никакву накнаду. V. Савез градова моли да се приход од градске имовине и градских предузећа ослободи од плаћања државног пореза, јер су ти приходи намењени јавним интересима, а поред осталог и за подмирење оних потреба које су разним законима пренете са државе на општине. VI. Савез градова обнавља свој ранији захтев, изнесен у нарочитој претставци, да се изменом закона о непосредним порезима повољније за градове уреди питање опорезивања филијала предузећа обавезних на јавно полагање рачуна. VII. Савез градова моли Краљевску Владу да што скорије поднесе Народном претставништву предлог о изменама и допунама Закона о градским општинама, и да при том узме у обзир предлоге које је Савез градова до сада поднео, а и оне које ће још накнадно изнети, како би градовима била осигурана права и истинска самоуправа као неминовна потреба за њихов напредак и развитак на економском, социјалном и културном пољу. Овом приликом истиче Савез градова нарочиту потребу, да се са градова скину досадашњи тешки терети за издржавање разних државннх установа и

надлештава, односно да им се сношење тих терета олакша сталним државним дотацијама, нарочито да се у погледу доприноса за издржавање месних полицијских власти градови у којима су претстојништва градске полиције изједначе са градовима у којима су управе полиције; затим да се прошири делокруг градова у пословима опште управе из надлежности првостепених власти, нарочито на послове по Закону о радњама; и да се укину законске стеге и ограничења у погледу уређивања службених односа и принадлежности градских службеника. VIII. Како се рационална и напредна комунална политика, нарочито у великим градовима, не може замислити без уредне и систематски вођене градске статистике, Савез градова сматра да би требало законом о општој државној статистици одредити да су сва јавна надлештва као и приватна лица и установе, дужне давати градовима све потребне податке за њихов статистички рад. IX. Како законска дужност плаћања болничких трошкова намеће градовима све веће и неподношљивије терете, Савез градова тражи хитну измену Закона о болницама у корист градова, у смислу својих ранијих претставки. X. За ублажење неупослености и уклањање просјачења сматра Савез градова као потребно ове мере: 1) Ради потребе извршења јавних радова нека општине установе добровољне радничке јединице, које би место помоћи у новцу добивале упослење. 2) Помоћи у готовом новцу нека укину и нека се дају само још за децу, као и изнемоглима и неспособнима за рад. 3) Општине нека се интензивно старају за васпитање запуштене младежи и за уређење здравих дечијих склоништа, као и за упућивање у рад. 4) Да би се прикупила потребна новчана средства за социјалне сврхе, нека се привуку на сарадњу сви грађани. 5) Општине нека организују централну евиденцију свих акција око помагања сиротиње и нека настоје да постигну целисходну сарадњу свих социјалних* установа. 6) За омогућење систематске и правилне социјалне делатности у горњем смислу нека се општинама дозволи: а) увођење и убирање засебног социјалног приреза; б) располагање средствима из фонда за беспослене, којим сада рукују држава и бановина. XI. Како су браници на трошаринским станицама неких градова неопходно потребни ради контроле уноса оних артикала који су оптерећени градским и бановинским .дажбинама, Савез градова тражи да се ти браници оставе где су до сад постојали. XII. Савез градова обнавља своје захтеве за измене и допуне у Закону о недржавним путовима, као и у Грађевинском закону, који захтеви су садржани у претставкама од 1934 године и који ће се допунити на основу одлука ове главне скупштине.