Opštinske novine

Ваздухопловство

Хидроавион има мотор „Мерцедес" од 120 К.С. а израђен је у домаћој фабрици „Икарус" чије су радионице тада биле у Новом Саду. 4) Потез „Бомбајац". Авион „Потез 25", двосед за извиђање, звани „Бомбајац" са мотором „Лорен Дитрих" од 450 К.С.,

ш

Изасланик Њ. В. Краља пуковник г. Влад. Сондермајер, Претседник владе г. д-р Милан Стојадиновић, Претседник Општине г. Влада Илић и остале званице обилазе изложбу. са којим су резервни вазд. капетан I кл. пилот ловац Сондермајер Тадија, заменик Претседника Аеро Клуба „Наша Крила", и ваздухопловни поручник (сада мајор) Бајдак Леонид извршили даљни лет ПаризБеоград — Алеп — Багдад — Басора — Ђаск — Караши — Бомбај (Индија) и натраг до Новог Сада. Лет је трајао од 20 априла до 2 маја 1927 год. Целокупна дужина овог пута износи 14.800 километара. Пређена је у 15 етапа за 11 дана путовања, односно 89 часова стварног лета. Просечни дневни пут износи дужину од 1,345 километара, а просечна брзина 166 км/час. 5) Ловачки авион Спад VII са мотором Хиспам Суиза 180 К.С. француске је израде и употребљаван је за време светског рата у више хиљада примерака. Овај тип авиона учинио је да је надмоћност у ваздуху нрешла у савезничке руке. Највећи број савезничких победа постигнут је са овим типом авиона. Са овим авионом постигли су француски авиатичари Фонк 75 а Гинемер 54 победе. Србин, потпоручник Француске војске, Мариновић задобио је н>име 22 победе, Миодраг Томић 3, Тадија Сондермајер 2, а Миодраг Милетић, Бранко Вукосављевић и Мата Хођера по једну победу. Наоружање: један митраљез који гађа кроз елису. Авион је веома чврсте конструкције, што му је омогућидо да се са велике виснне устреми и слети право на непријатеља. Највећа хоризонтална брзина је 200 км/час. Врхунац 6.000 мет. Пењање на 5.000 мет. за 25'. 6) Мотори старих типова. а) Ротативни мотор „Ле Рон" од 120 К.С. франЦуске израде који је за време светског рата коришћен и на српским авионима.

431 б) Мотор „Салмсон" од 120 К.С. коришћен за наше прве школске авионе после рата. в) Мотор „Хиспано Суиза" од 300 К.С., чија је израда баш завршена била при крају рата, али није дошло до његовог искоришћења. После рата коришћен је на ловачким авионима старијих типова. г) Мотор „Лорен Дитрих" од 400 К.С. коришћен одмах после рата. У своје време био је један од најбољих мотора. Одељак наставе приказује механичарску и пилотску наставу. Ту су изложени школски авиони, мотори и модели авиона и његових делова. У одељку ратних авиона изложени су: ловачки једносед, бомбардерски тросед, извиђачко-бомбардерски двосед, борбено-бомбардерски тросед. У одељењу каоружања изложене су разне врсте авионских бомби, авионски митраљези са муницијом, бацачи бомби, разне справе за обуку у гађању итд. У одељењу Радио-фото изложене су аеропланске радиостанице и њихови делови, апарати за фотографско снимање, разни снимци из авиона итд. У одељењу метеорологије изложени су барометри и друге многобројне справе за мерење атмосферских прилика. У одељењу ваздухопловне стручне књижнице изложене су многобројне књиге и часописи, домаћи и страни, који обрађују питања из ваздухопловства. Ту су изложени и комплети добро уређеног часописа „Ваздухопловни гласник". Постоје још: Одељак ваздухопловне медицине и Одељак авионских мотора. Што је од нарочитог интереса, огромну већину ових изложених предмета израдиле су наше домаће фабрике. * Наше домаће фабрике показале су на овој изложби врло лепе резултате. Поред материјала који

Званице обилазе изложбу (напред Претседник Општине г. Влада Илић и изасланик Њ. Св. Патријарха епископ г. Нектарије)

је изложен у павиљону војног ваздухопловства Краљевине Југославије, југословенска ваздухопловна индустрија заузела је све штандове у павиљону бр. 4 врло интересантниш материјалом, од потпуних ави-