Otadžbina

ДЕМОКРАЦЦЈА

423

ним научницима, а то је већ номенути Аоренц Стајн најбоља нам је сведоџба, докле допире та наша „логичка могућност" што се тиче државе, њенога облика и њенога појма. Стајн је пре свега непобитно доказао, да све досадање деФиниције о држави нису добре; за тии је сам нокушао, да ту деФиницију постави и при томе је узео у номоћ сву своју оштру логику, која је већ у науци призната. Па каква је његова деФиниција ? Она се састоји у овоме: држава је заједница људска која се' подигла до самоопредељиве личности и тиме до спољне и унутарње ■индивидуалности. Држава је дакле виши или управо највиши облик личности и по томе она има на себи оно исто суштаство, исго биће, као и поједина личност са свима дакле карактерним цртама, које сачињавају суштину личности. Дакле у појму личности нашао је Стајн оно, што сачињава и опредељује суштину саме државе и тиме је дакле нашао ону тајну коју су толики подитици и научници кроз векове заман тражили; неки тек само из далека нагађали и назирали, али је нису потпуно развили и на •среду изнели; нашао је ону општу црту, која се у свима „логички могућним" државним облицима налази , те их по томе у једну опшгу теоријску деФиницију обухвата. По овоме би дакле излазило, да ми нисмо имали право, кад смо казали, да није могућно поставити неки непроменљиви теоријски појам о држави. Нама дакле сад према овој Сгајновој деФиницији остаје само двоје: или да наше поменуто тврђење и доказивање поречемо, ггризнамо као неосновано или да покушамо да покажемо, да и сама та најновија деФиниција државе нема ону ошпту за свагда утврђену теоријску вредност, коју јој њен аутор приписује. И ми ћемо мало ниже то доиста да покушамо. Но пре тога ћемо навести нешто, што сам Стајн у даљем току свога научног разлагања о тој својој деФиницији каже и што је свакојако у стању да њену научну вредност на мању меру сведе. Поставивши и објаснивши свој појам о држави као о