Otadžbina

626

НАГОДНИ ПОКРЕТ

правничког завода иего и свију осталих школа у Србији били су људи, који савршено нису познавали српски народ и његове особине, а при том бшш су васпитани тадашњом вдадајућом метаФизичком ученошћу, која је бил.а противна свакоме па и најмањему здравоме народном васпитању, те тако у место васпитања које је сугласно са народним тежњама и карактером, они су и нехотично увлачшш у иаш народ туђинско и народном српском духу са свим иротивно васпитање. По себи се разуме да су овако изврнуто васпитање добијали тада и питомци на највишем правничком заводу у Србији. Свуда су дакле биле супротности, и све установе у Србији и до најмањих ситиица дисале су духом непријатељским за природан и правп развој нашега народа. Због тога поче се у народ увлачити грдни егоизам и деморализација; каишарлуци и зеленашлук почеше се нагло по народу ширити; задуживање и сиротиња нагло нарастоше, небројене народне жртве падоше у разапету парагра#ску мрежу појединих бесавесних зеленаша, и синови револуције остајаше под ведрим небом без својих кровова. У оваким приликама састаде се најзначајнија у српској историји свето-андрејевска скупштина, на измаку нете десетине овога столећа, која поништи олигархијску владавину и предаде управу земље у руке старом вођи друге српске револуције. Ова је промена као што је читаоцу познато изазвала код нашега народа не само у Србији, него и ван ње неописано чисто народно одушевљење, коме за неколико недеља не беше краја. Ни један владалац у свету није примљен са већим одушевљењем у народну средину као Обреновић први при цовратку своме у Србију, јер га је народ српски примио не као простог светског владаоца, него као некога посланика свевишње спасоносне силе. Народ се надао да ће стари јунак, који је бацио у прашину турско госпоство у Србији иоништити мане које су се у народ биле угњездиле и окренути другим путем ток народног живота у Србији, за то је онако са божанским почастима примио старога вођа у своју средину.

(Свршиће се.)