Otadžbina

482

НАРОД И РАДИКАЛИ

органу, да народ сматра данке као глобу па ма се они узимали и за саму просвету и производњу. Радикали истина то признају, али се они надају да ће народ од тога одучити и навикнути га, да радо сноси државне терете! Но како нас искуство учи да нема ни једног народа на свету, а камо ли сељачког, који радо сноси државне терете, то не можемо никако веровати да ће радикални пророк моћи тако чудо учинити са српским сељацпма. А не можемо веровати с тога, што је за сваког аоле паметног човека, па ма и неписмен био, по све иојамно да се пародни карактер не може тако лако прегибати ни по стварним каквим облицима, а камо ли радикалским маштама, које немају с њим ничега заједничког. Ко икако познаје народ сриски, и ко није свој мозак укалупио у модерне радикалске моделе, томе ће бити по све појамно ово што рекосмо. За њега је појмљиво да би народ с променом система променио само господара, и у место једног који се већ подоста заситио добијао би небројену множину све нових и нових зверова сваке, врсте, који му и оиако иа разне пачине и данас крв исисавају 6 Кад већ није друкчије но народу ваља бирати једног од два подједнако немила господара, онда је врло природно што је за н. тај избор по све равнодушан. А по све је природно и то што је у таком случају боље никако и нс мењати господара. С овим завршујемо говор о најглавнијој тачци из програма »народие радикалне странке, 11 и прелазимо дал.ем излагању. Ако изоставимо из радикалског програма политичко ослобођење и уједињење целог српства, што није искључиво задаћа ни једне партије на но се, но свију у скуиу, онда нам још само остаје да кажемо неколико начеоних речи о промени устава, слободној гатампи и слободи збора и договора. О свакој од ових чињеница могло би се много писати и говорити ; могло би се доказивати да су неопходне за сваки народ и свако културно развиће, и узети као »услови брзог напредовања« као што наиш радикали узимају. А по себи се разуме да би се могло о њима н по све супротно овоме доказивати. Ми се не ћемо упуштати ни у каква теорисања о овоме, но ћемо само с практичког становишта сељачког једног народа казати о њима неколико речи и тиме у неколико допунити оно што смо напред о тој материји поменули. 6 ) Наши радккали стрпали су све друштвене политичке и социјалне односе у једну врећу, и тако побркали и у своме програму и другом јавном учењу једно место другога узимали, да се човек не може дово.бно да начуди тој њиховој наивности