Otadžbina
672
ЖЕ1ЕЗИИЧКА СЛОБРЛЋЛЈНА ПО.ШТПКА СРБПЈЕ
Она пролази кроз моравскп деФиле између Овчара п Каблара, води кроз дивне пределе и додирује непосредно важне минералне изворе. 6 и 7. Железничке аруге од Куршумлије ка Пиш-Врањи ду.ис долине реке Тоалица, и оне кроз Јанкову клисуру ка Крушевцу и њено ауодужење ка Ђунису (евентуално ка Сталаћу) важне су поглавито због експлоатације шума на Копаонику, Јастребцу, дал>е због отварања мајдана на Копаонику, и служиће за извоз стоке, спра, цереалија и вина из Жупе и из нозадности тоиличког округа. У планинама тамошњих. предела због ностојеће водене снаге, понићи ће стружнице, и друга уређења, која се водом покрећу. 8. Што се тиче железничке аруге Рашка-Краљево (долином Ибра) она ће због теренских тешкоћа у извршењу грађења битп готово последња у серији железничке мреже у Орбији, које се извести имају, али због њене важности у стратегијском погледу ипак -се извршити мора. Од Рашке до Митровице, северној крајњој тачци маћедонске железнице за Солун има свега 50 км. отстојања. 9. Саојна аруга Јааово-Свилајнац због грађења моста преко Мораве — долази такође међу оне мреже железничке, које ће најскупље коштати, али с друге пак стране због везе трговпне са продуктивном околином Свилајнца од великог је значаја, јер највећи део свињарске трговине онога краја, гравитираће ка Лапову. Све именоване железнице долазе у ред секундарних железница, премда пруга од Ужица преко Краљева-Крагујевац у вези код ,1апова и од Параћина преко Зајечара-Неготина, преставља важну трансверзалну железницу, која је од великог значаја са војничког и трговачко-политичког гледишта. За извршење ових секундарних железннца, могу се разни спстеми — односно ширнне колосека и њихове конструкције саме применити. На секундарннм железницама може се спорије возити, с тога се могу са оштријим кривинама и већим успонима градити. Товар је мањи, с тога и снага локомотива мања, па према томе и лакше локомотпве употребљавати, за које такође слабије — лакше шине требају, због чега су главни Фактори, — трошкови око грађења и саобраћаја мањи. Без претходних проучавања и теренских студија не може се никако унапред казати, које би конструкције ових железница и која ширина колосека најбоље одговарале т. ј. који би се систем кон-струкције, с погледом на важност ируге и њен рентабилитет, употребио .