Otadžbina

ЖЕЛЕЗНИЧКА САОБРАЋА.ТИА ПОЛИТИКА СРБИЈЕ 673 Опредељеше овога зависи од локаАних односа и може се само од случаја на случај решавати. Такве железнице другога реда — мањег значаја — данас се у Европи радо граде са узаним колосеком, и различним размаком шине. Док нормалан размак Европских главних железница мери 1 -436м.. која је мера и код напшх главнпх пруга употребљена, секундарне жељезнице напротив граде се са ужим колосеком и то од 0.750 м. до 1 ■ 106, при томе још за отправљање робе и путника граде се жељезнице са размаком : у Немачкој 0-75 до 1-0 м. у Амернцн од 0'916 м. у Италији 0-950 у Инди.ји 1 -00 у Русији, Норвешкој, Шведској и Аустралији 1-067 у Аустрији 1' 106 и у Босни 0-76 метра. За индустријске колосеке и жељезнице за мајдане употребљавају се размаци : у Аустро-Угарској 0-75 до 1 '00 м. у Немачкој 0-75 у Француској 0'766 —1-100 у Грчкој 1-000 метра. Код жељезница са ужим колосецима та је добра страна што подносе оштрије кривине — т. ј. са мањим иолупречником са радијусом до 50м; а код главних жељезничких нруга обично се не може мап.и радиус од ЗООм. а у ређим случајима 250 м. употребити. Шељезнице са узаним колосеком лако се прилагођавају ситуацији терена а иотребују апсолутно мање трошка око грађења и експлоатације ; оне носе мање корнсног товара са појединим возовима и са њима се вози спорије. Ови возови не могу непосредно прелазити на друге пруге са нормалним колосецима, и према томе потребују грађење нарочитих станица, претоваривање робе, а то причињава да је транспорт роое скупљи. Дугачка дрва и стока не може да се транспортира овим жељезницама са узаним колосеком. Брзина ових возова и то за робу износи 12—15 километра а за путничке 18 — 25 километра на сат , а на жељезницама са нормалним колосеком 35 — 60 километра па и више. С тога гледишта а и с погледом на стратегијску употребу жељезница треба увек претпоставити оне са нормалним колосеком секундарне конструкцнје где су ма само у неколико повољни теренски односи. Што се тиче способности пењања на веће висине, с те су стране жељезнице са узаним колосеком много повољније. При великим успонима, као што је познато, обична адхезиона снага локомотива није довољна, с тога се употребљавају зупчасте жељезнице или са ланцима , а међу овима показао је се до данас као најбољи систем Ригенбахов.