Otadžbina
674
ЖЕЛЕЗ. САОБРАЋ. ПОЛИТИКА СРВИЈЕ
Код ових локомотива закачиње зупчасти покретни точак у зупчасту шину са хоризонталним зупцима, која је намештена у средини између шина. Најчувенија таква жељезница је она на Риги (Ш§јки1т) (1750 м. висине) са успоном 25 процената. Код зупчасте жељезнице која се сада гради на Пилату код .Луцерна са успоном од 4*2 процента , које је један део пруге већ предат саобраћају, употребљен је други систем. Између шина на којима се воз покреће има још једна у средини с обе стране зуцчаста шина , за коју се закачињу два хоризонтална зупчаста точка , дал.е на колима су намештене 2 канџо, које обухватају главу шина , да би на тај начин осигурана била, од уплива великих олуја. Брзина вожње износи З л / Х к. м. на сат. Инжењер Абт прави сада нов систем железнице од Бланкенбурга за Тане. Ируге са мањим успоном, на које локомотива са обичном адхезијом без тегобе ради, измењују се од једанпут са таквом. која потребују зупчасту шину. Локомотиве су начињене са два сасвим издвојена механизма, од којих један ради на обичним, т. ј. глатким шинама а на против при прелазу на јаке успоне, онда ступа у дејство механизам са зубчастим точком. Врзина воза износи у првом случају 20 до 30 километара, а у последњем 12 километара на сат. Абтово уређење врло је се добро показало, и за пруге по бреговитим пределима Орбије могло би се топло препоручити. Жељезнице са нормалном ширином колосека секундарне же.љезнице и секундарног саобраћаја, у разним земљама, за разне су цене грађене, имено у Елсасу и Немачкој са 54000—78500 динара од километра — у великом просеку са 71,000 динар, са узашш лколосеком по 25100—60,000 у великом просеку са 40,000 дин. од километра и то : Росток — Маркедорф 47.300 Вроклталван 28630, Окболт-Вестерстаде 34780, Пољскажељезница 35,000, Плетенберг ЈСершајд 36750, АлтонаКолтенкирхен 25000, Отенсе — Ведел 47200. Норд Хаузен — Кведленбург 50750. МансФелд — Вергвечкеберг76480 и Росах — Кобург — РосФелд 30,500 дин. Према томе , ми предлажемо у опште не пуштајући се у појединости. 1. За нруге жељезничке, које у непосредној вези са главном пругом стоје, и имају да отправ.вају транспорте у великим количп■нама на велика одстојања, ирема иначе подесним теренским консте.лацијама, — са нормалним колосеком просте конструкциЈе п секун-