Otadžbina

662

КЊИЖЕВНИ ИРЕГДЕД

зик ресавским дијалекгом, — ади то ће у науци јемачно осгати и „несрећни покушај", јер овај се не пише :;а Шумадинце, него за Срве, а с тога он има за све једнак, разуме се, уљудан језик. Кад би г. К. прочитао каквом Шумадинцу, ону његову фразу, он бн вероватно ризпкао, да га Шумадинац упита : „шта то рече ?" Па ако би у тумачењу своме преиливао „за препуњену и замрмуљену чорбу", преко „тајанственога записа Др." не би га нренео ни најдужп мнемонски мост.... Али како је г. К. Шумадинац, а разуме овакав језик, наравно је онда разу.чљив Шумадинцу , и ствар је сршена. У осталом „поклич" г. К. намењенје, мисленим људма „свих странака", који, да како, знају, шта је то уљудан говор, па кад му је један од њих нагласио, да његов говор није уљудан, њега „подилазп грчина" и он у својим „одговорима" од једном искрене међу „боницима у мрачној и пр/Бавој уџерици", да им говори о стању иаа1е наставе; и то да им каже њима разумљивим језико.и. Истина овај језик с „тајанственим др." на челу, слабо је разумљив на месгима где се г. К. у неприлици својој сад склонио, али ја сам уверен да је довољно разумљив „мисленим људима", којпма је он, у срећнпје доба, носветио свој „поклич." Али је сад питање., шта вреди и тај „разумљиви" говор о настпви народу којп је „огрезао у афричком варварству"? Неће зар писцу „Школовања" бпти голема збиља с тим ..варварством", кад ево сад хоће, даје њему наменуо своју књигу... По души рећи,. крв није одвећ скупа у нас, то ми, који пишемо „сведоџбе" морамо признати, ако нећемо нашу „бербу" да затајимо пореској управн, алн кад г. К хоће да јој за љубав офричком варварству спусти цену до г .бесцења", то му могу рећи, кад већ пита, да је у — слободној Амерпцн њена цена нижа од наше. Нека завири у статистику насилне смрти, па ће видети каква је сразмера у цени, — а ако му је далеко тамо ићи, или ако мисли на крв која се •лије у борби нолитичких странака, или коју точи окрути деспотизам, нека завирк у новију повест француског народа, па ће наћи мало памука, да задржи „крв што му лопти из срца", говорећи <> нашим жртвама. У осталом ваљда још није овладало ..бесцење људске крви и живота" у нас кад се демагожине који се другде шаљу у ЈЈајену н Сахалин, пуштају из политичких затвора и шаљу на рад, за који су, — а што је с тим радом скопчана већа плата, од оне, што је имају професори средњих школа, то може бити оспов, да гдекојег од ових „подиђе грчина" али никако да сетиме докаже наше варварство.