Otadžbina
16
ТЕШКИ ДЛНИ
брод љуља, он почиње да се њиха, као какво колосално клатно. Ако у њихању стисне кога о гвоздени дувар од махине, боље би му било да га је с крова сплачило море. Дршћући као прут гледао сам овај страхотан призор. Али су мрнари вични на те мобилне терете. У пристаништу им је главни посао на парном чекрку, којим се гдешто товаре огромни терети. Како се одвоји који комад од махине, већ су га опасали с десна и с лева, и он мора да иде горе мирно, као укроћени звер. — Четири пуна сахата трајао је овај рад, и најзад дође ред и на последњи, највећи део, који имађаше да се извади, а то је чеп из цилиндра. Чекрци се удвојише са две стране, и кад се колосални пистон помоли из своје кутије, ја сам побегао с крова и гледао оздо, како се клати у ваздуху. Кад га спустише на кров, скиде ми се са срца баш толики терет, као и сам што беше. Међу тим је брод готово стајао на једном месту и љуљао се уздуж и попреко. Оно мало једра не могаху кретати такав колос; јер пропелер задржава кретање. — Да би се брод могао кретати под једрима, м<~>ра се пропелер или вртити или скидати , јер кад стоји, онда је то исто. као кад се врти натрашке: тада и крма мора обратно да ради; а тада не би стигли ни за месец дана У Индију. Наша је судбина сад била у рукама инжињеровим. Ако успе да покрене осовину с малим цилиндром, само толико, да пропелер не смета пловидби, онда смо на коњу. ако не — онда? Док су махинисте радиле свој посао, ОФицири се беху прикупили у салон на савет. По закону командант је дужан у тешким приликама да се светује са својим официрима, и тада се обично углави, шта се има чинити; али мњење већине није обавезно за њега, ако неће да га усвоји, а то је с тога, што он, и само он, носи одговорност за све. Кад је изнео питање, шта да се чини, први је ОФицир лаконично слегао раменима и рекао: