Otadžbina

238

НАШ ПРИВРЕДНИ ПРОГРАМ

прИхЛОЖ а Д: „Н А Ш Е I ПРИВРЕДН01 ПРОГРАМУ" У друштвено-политнчком животу нашега народа поглавпто су биле две установе, које су, све до најновијега доба, највише, а благотворно, утицале на одржање наших битних, етнограФских особина (народност, језик и обичаји) у крвавој борби нашега народа с другима за самостални, одвојити опстанак : а особито пакнајачањеи налредовање нашега државнога живота, и у старије и у новије доба. Те су две установе: задруга и слава, таман два најјача израза двојне природе и човека, као јединке, и народа, као колективног створа : Физичке (материјалне) и моралне ^угране живота њихова, или тела и духа. Народ , као год и поједннац, одржава се на свету, живи од привреднога рада свога, производећи добра, која му служе као намирнице његових материјалних, телесних потреба. Оавршенство привреднога рада народног лежи у деоби и савезу свих привредника у народу, као и у усавршености производних оруђа, а ова се опет цени по степену интензитета и екстензитета потчињености природних сила у служби производње економских добара. Од савршенства привреднога' рада зависи и веће материјално благостање или богаство народње. — Задруга је, по превасходству, један облик у еволуцији економскога живота нашега народа, један ступањ у историји развитка организације привреднога рада његовог. Она је вазда, нарочито за време турске домилације, била једини изворник и материјалног и моралног живота нашега народа. Она је била вазда уредна и богата интендантура свих средстава у очајним борбама нашега народа с вековним непријатељем. Она Је, најзад, била п одгојница оне мушке, јуначке снаге наших предака, која нам је васкрсла државу из гробпице косовске ! И народ, као год и појединац, има својих умних и моралних потреба, својих идеала и виших мета. И дух хоће животне хране као и тело. Релиђија је прва умна и морална храна. Она је почела култивисање интелигенције. Њено је језгро морал и нада у бољи живот. Њој има још места и аосле строге, критички разрађене науке. Религија и права наука, рекао је Хексли, то су две телом срасле, сестре слично браћи Сијам; оне се не могу раздвојити а да то не проузрокује смрт једној или другој. — Слава је релиђиозна установа. Она је, некада, била израз моралне заједнице и породице и племена ; обличје заједничких нада и идеала! Као год што култус умрлих предака у старијих, па и самих класичних народа беше узрок усвојењу (адопцији), вештачком начину задовољавања ин-