Pisci i knjige IV

16 ПИСЦИ И КЊИГЕ

"стручним и сложеним појавама књижевним. Али баш у тој својој скромности, у том осећању релативности, она је много ближа истинској науци но њена охола и самоуверена супарница. Њено преимућство је у истом оном у чему наука безмерно стоји над религијом: пред крупним и заплетеним загонеткама света много је паметније п савесније признати своје незнање, но задовољити се ма каквим плитким и напвним објашњењем, или грчевито, слепачки ухватити се за познату теолошку реч: стедо фића ађзига или. Поставити питање и признати у исти мах своје, можда, тренутно незнање, већ је први сигуран корак на путу сазнања.

Поред негативне услуге коју је импресионистичка школа учинила књижевној критици, сломивши окове ауторитарне критике, она је створила још једну, позитивну. Импресионисти су у проучавању књижевних производа дали многобројне, фине, искрене утиске, који ће послужити као драгоцен материјал једнога лана када се естетика почне радити на експерименталном основу. И у томе нова школа била је научнија: место дедукцијом, као што чини догматична. школа, она се послужила индукцијом, и почела је посматрањем, описивањем, прибирањем грађе и података за друге који ће са више знања, искуства и сигурности-моћи изводити опште законе.