Policija

— 823 —

времена, по том за врло дуго време и' напослетку дошло је свеопште уверење, да је цело стање, које се данас ствара, врло лабилно. Велики државници, који су у току целог овог рата гласно објављивали широм целог света велике принципе, који има да се остваре ратом, данас стоје полуразочарани и сами изјављују, како је ситуација још увек пуна претња. У таквој ситуацији наша земља, и ако уједињена, стоји на једној неза- | видној политичкој ветрометини опкољена са највећим бројем разних суседа, што није случај ни са једном другом земљом европском. Има ли кога у нашој земљи, који данас верује, да Кемо се ми моћи одати мирном и несметаном консолидовању унутра Сви сумњамо у то и зато се треба одлучно одупрети. томе, да одмах с почетка у нашој земљи стварамо погодна земљишта за распиривање ватре. Ми смо већ окружени самим васедама. Жарачи су већ пружени у нашу кућу и за то миу њој не смемо нипошто задржати огњишта притуљене ватре. Наше самоуправне покрајине биле би несумњиво та огњишта.

__ Код нас браниоци покрајинских самоуправа нарочито правдају потребу тих самоуправа за Хрватску и Словенију због верских и других неких разлика између Срба с једне стране и Хрвата и Словенаца с друге стране. Међутим ми већ имамо пресудне факторе, који су већ одлучили наше политичко народно јединство: географско, расно и језично јединство, уз које | аду и извесне заједничке народне традиције, што је капитална ствар за формирање једног једноставног кациовалног духа. Ми итамо све природне афинитете, који стварају животну снагу једне намије. Вера, као један од тих фактора, је као што се вна подређеног значаја за народно јединство. Вера је као фактор. за разједињење дејствовала само у средњем веку и то само код понеких народа. Данас у ери слободе савести нема примера код цивилизованих европских народа, да вера ослабљује народно осећање. Што се тиче других каквих разлика, оне вису крене, већ разлике, које су сасвим природно дошле услед раздвојеног живота под особеним политичким погодбама. Го су разлике каквих у осталом има и између Србијанаца с једне стране и Црногораца као и осталих Срба ван Србије с друге стране. Њих има и накалемљених и вештачких и баш зато оне су све пролазне. Према овоме грешно је по народну будућност на таквим разликења заснивати ма какву политику за наше