Policija

— 149 —

Друго, две су појаве истовремене не само онда кад се истовремено десе, већ и онда кад извесно време истовремено постоје, без обзира на то кад је која настала. У том случају постојала би истовременост између бацања у ватру и конкретног дејства ватре, јер кад је бацање настало ватра је већ постојала. Али те истовремености не би било код другог случаја, јер слање преко реке, као посредан услов, и ломљење моста, као непосредан узрок последице, нису ни тренутка постојали истовремено. Кад је А послао Б од себе и тиме прекинуо сваку физичку везу са њим, други услов — ломљење моста тада није ни постојао, пошто је Б требао прво да дође до моста, да наступи на њега и да му поквари равнотежу, па тек онда да се мост почне ломити, т. ј. да настане други услов. Зато, ако би се стало на ово гледиште, А не би одговарао за погибију лица Б, а то би било неправилно, јер му је он стварно главе дошао, |

Према свему томе, ова се теорија не може одржати па ма како се појам истовремености схватио, јер је у првом случају нетачна, о чему је било речи, а у друга два случаја је неправична, о чему ћемо сад да говоримо.

Неправичност ове теорије огледа се у томе што би својом применом давала маха најокорелијим злочинцима да избегну заслужену казну. Најбољи нам пример за то даје сам маћехин случај, који ова теорија наводи у своју корист. Наиме, виделисмо да маћеха неће одговарати за смрт свога пасторка ако би га послала у шуму у жељи да тамо погине од грома, кад. би овај доиста од те непогоде и погинуо, гер њена радња, као један посредан услов пасторкове смрти, није истовремена са конкретним дејством грома. као непосредног узрока последице, те се због тога и не може сматрати као узрок у кривичноправном смислу. Узмимо сад тај исти пример с том разликом. само, што ће у овом случају маћеха послати пасторка у шуму не да погине од грома, већ од разбојника, за које зна да ће доцније наићи на оно место где је послала пасторка да бере јагоде, и претпоставимо да су разбојници туда наишли, ухватили пасторка и убили. И у овом случају као и у претходном радња маћехина је само један посредан услов пасторкове смрти који није истовремен са нападом разбојника, као непосредним. узроком последице. Зато би се маћеха имала ослободити сваке: