Policija

888

јеће законе у свим случајевима. Ово би пак значило применити у данашњем демократском режиму стару формулу римког императорског права: ритсерз [ери 5гопшивз езг, и установити скупштински деспотизам. — Но ваља још приметити да се становиште, по коме јединствена скупштина приликом верификације ужива суверену власт, не би могло прихватити већ ради тога, што она вршећи тај посао не интервенише никако као законодавна власт. Када скупштина доноси одлуку о ваљаности избора једног свог члана, у донашању те одлуке тај члан не може суделовати. Према томе одлуку не доноси скупштина, већ скупштина мање једног члана. Када постоји јединствена скупштина законодавну власт чини скуп свих чланова скупштине. Да би се могла вршити законодавна власт потребно је да су теоретски сви чланови скупштине били у могућности да партиципирају у донашању законодавне одлуке. Зато се може тврдити да приликом верификације не решава законодавна власт већ ради тога, што члан скупштине, чији је избор у питању, не може да суделује у гласању. Верификациону власт не чини према томе скупштина, већ скупштина мање једног посланика. Ова је ситуација довољна па да измени њен карактер; она није више законодавна власт већ скуп грађана позваних да врше верификациону функцију. Ако се ово резоновање може применити на случај када законодавну власт чини једна једанствена скупштина, онда се оно може „а јогтлот применити на случајеве када законодавну власт чине две скупштине, или једна скупштина заједно са шефом државе, или две скупштине заједно са шефом државе. У свим овим случајевима једна скупштина за себе, ван специјалних атрибуција које јој даје устав, није ништа. Она сама за себе не може нити мењати старе нити донашати нове законе. Како се онда може тврдити да она, верифицирајући изборе својих чланова има суверену власт у том смислу што вршећи тај посао не мора поштогати постојеће законске прописе !

Зато понављамо да је скупштина у сваком случају, вршећи верификацију избора својих чланова, строго везана по«стојећим законима. Скупштина неможе потврдити незаконит избор, нити може поништити законит. Ако је у питању незаконити избор не чини ништа и ако су бирачи дали кандидату огромну већину, па чак и ако су га после првог или