Policijski glasnik

СТ!'АНА 44

закотта о местима, ио уредби о каФанама и моХанама,; по закону о уређељу санитетске струке и чувању народног адравља, ио закону о заштити од сточних за])аза и т. д.) (снршиће се) Д. Ђ. Алимпи11. ДДБУМ КРИВАЦД и друга спомођиа срелства полиције безбедности. (иастаиак) Такво сређење и чуван.е слика у скупу позпато је у полицији иод имепом »албум криваца«, а љихова практична употреба и корист од њих зависи поглавито од начина љиховог уре^ења, која су код разних полиција обично друкчија. Распоред слика у таКвим ; лбумима базира се на освештаном принципу, да сваки кривац показу.је нарочите склоности само за извесну врсту кривичних дела. и да ое у ВеКипи случајева, осталим кривичним делима исто тако не одаје, као и сваки други исправан грађанинј јер се, зна, да се н. пр. једна варалица већином ис/го тако гпуша убице Или кога другог злочипца, као и сви други, или да једаи крадљииац који обијаљем долази до покра(|в иије ни мало вичан коцкарском занату ннти вршеп.у финијих кра1)а. Пошто је по моме уве])еи,у урсђењс албума криваца најлепше и најпр.актични.је изведено у хаповеранској полицнји, и ако је он удешеи ио форми бе])линског албума слика, зад])жаваКу се приликом иллагап.а пајвпШс на њему, а остале ћу помип.ати само у онолико, у колико со разликују од овог. Хановерански албум слика има неколико сзелака, у којима су према природи учип .ених кривпца распоређене слике фотограФисаних лица; таквих свезака има содамиаест, а свака од њих п|)еставл.а нарочиту категорију криипца, који су одговарали за јодпака или сличиа дела. У тим свескама видимо поделу по овим катогоријама: а) албум за разбојнике и убице; б) албум за лица која праве лажан новац; в) албум за црквене лопопе; г) албу.м за оие што разбијају туђе кућеј д) албум за крадљице дуКапскс и кеса])оше; !)) албум за крадљивце по подрумима и магацииима; е) албум за лица, која к]>аду само кад им се за то да прилика (Се^е^епОеКмШеће) ж) албум за злочипце против морала (псдерасте и. т. д.) 1 з) албум за сољачке варалице; и) албум за разпе варалице; ј) албум заподводаче; к) албум за нрофосионалне коцкаре; л) албум за скитнице и коцкаре; љ) албум за к])адл>ивцо на железничким станицама; м) албум за опасне убојице и насртљивце; и

н) албум за интернационалне разбојнике. Лица, која су кажњавана за кривице из двају или више од ових категорија, имају своје слике у свакој од њих, са тачним позивањем једие на, другу. У свакој таквој свесци слике су уређене по хрополошком реду, а брзо проналажење њихово омогућено је дугим сиисковима, који се нарочито због тога воде, и то помо})у нумера, кмје се беложе испод сваке слике. Тако се води: списак свих имена криваца,- чије се слике налазе у албуму, и то, по азбучном реду њихових презимепа, са нарочитим рубрикама, у којима се назначава тачпо свеска албума, страна и ред, у коме со слика појединих од њих може наћи. Тај се списак сматра ка.о опшги и главни. јер служи томе, да се у свако доба може знати, колико у албуму има Фо\ограФисаних лица и којИх поимеице. Поред овога води се и други снисак имена криваца, али сада раСпоређених према категорији кривица, као што су и слике по свескама распоређене. Овај списак личи н.а |)егистар, јер свака свеска албума има у и.ему известан бр >ј листова видно издвојених један од другог. Беле;кед>е у њему врши се истим редом, као што Су и слике по свескама ])аспо[)е1)ене. По овом списку може се тачно знати, чије су све слике у албум стављене и којим су редом распоређене. Када би со испод слика у самом албуму стављала имена криваца, овај би списак био са свим непотребан; ну, то се не чини са овог разлога: Публици се врло често ставља, по иојављеној пот])еби, албум на, разгледаље. Ако би испод слика била исписана и имена ■1>отограФисаних лица, она би од тога доста пута чипила употребу, на штету самог ФотограФисаног лица. А већ кад имена пома не би у многим случајима неки могли поуздано да тврде, да је извесно лице баш то, чију су ФотограФију видели у албуму. Нбог тих, дакле, непријатности не стављају се имена ФотограФисаних лица испод слика. Као што постоје слике, распоре1)ене у албуму по извесном реду тако су у истом рсду, али по преградама — раиовима — распоре!,ени дупликати тих слика, који служо полицијским оргаиима за свакодневну упот|)е:>у ирасматраље ; а кад то буде потрсбно, и за ношење на извесна места, ради показиваља. Овакав покретан ])асио])ед слика практичан је с тога, што се оне пикако не морају извлачити из албума и што се по некад поједине такве слике, нарочито за познате коцкаре и крадљивце, могу слати полицијама и других места, у којима се спрема какиа свечаност или забава, као што су трке, панађури и т. д. Слике умрлих злочинаца издвајају из албума и с/гављају их у нарочиту кутију по азбучном реду прозимена. Од колике им је користи овакав један албум довољно ј; напомеиути неколико статистичких података о броју проНађених криваца помоћу њега у току три годипе; тако проиа^сно је;

у 1902. год.: V 1903. год.: и V 1904. Год. 123 139 174 Овакав резултат јаоно сввдочи, да је ко])ист веома велика. Наиред сам нагласио. да је распоред албума у Хаиоверу уређен по Форми, коју је Берлин још раније усвојио. Берлински албум постоји од 1870. год. Он је веома богат сликама и по томе је за нао непрактичан за копирање; дели се на три категорије у распоређењу слика и имена криваца. По томе, што су оне доста сличне напред изложеном »хановеранском«, уређењу, нећу их нарочито износити. Као карактеристичност истичем, да се слике не налазе у албумима, већ распоре!)ене по Фијокама; да уз сваку слику постоји и картон, на коме су исписани и тачни подаци ФотограФисаног лица, и то тако нотиуно, да се .из н.их у највише случајева може видети све што је потребно да се зна о једноме кривцу, и да поред тих описа стоје по три кривчеве ФотограФије: једна еп Гасе (с лица), друга у проФилу и трећа са, капом на глави. Женске фотографије, као и ФотограФије ум])лих лица, држе се код њих одвојене у засебним кутијама. Бечка полиција већ прави разлику у категорисаљу криваца. Она је њихове слике ноделила на. неких 80 пододељака група. У свакој таквој груии, која чини извеспу категорију кривица,иалазе се слике криваца у профилу и еп Гасе (с лица) са нумерама испод њих, које упућују на, други одељак иод истим бројем, где се налазе и< пуњеии картони са подацима свију тих сликаних личности по азбучном. реду —• лексикално — уређени. У другом одељку су на картонима забележене персоналије дотичног лица и број аката из трећег одељка, у коме је све до ситница забележено, игга се о томе лицу треба да зна. На овим картонима налазе се поред овога и отисци деснога кажипрста дотичног лица, и то свакога пута нов, када се год Фотогра,Фише и бертиљонски измери. Поред тога отиска бележи се датум, када је отисак узет и нумера акта, да би се у сваком случају могло знати, колико је пута мерен и када. Распоређивање регистарних табака у 111. одељку испуњених са подацима појединих криваца, врши се редом по деловодним пумерама,. Из тих се података види и то, колико је пута дотично дице бивало судски кажљавано. Бечки албум има преко 10.000 слика; слике жепских не одвајају се засебно, само су због б|)жег проналажења картони њихових слика у другом одељку и за разлику од мушких картона, обојени другом бојом. И код њих албум има велике лримене. ! и уре1)Оње му је потпуно модерно, је[) јс тек последњих година, од када се кри- ! вично од.:љоље уселило у просфапу зграду полицијску, на])очито измењен и усавршен, У Пешти свако судом кажњено лице добпја у главиој полицији један регио