Policijski glasnik
ВР0.1 2К
вора у претходној глави. Масне материје, услед овога, остају у иодједнаком слоју на телу, додирнутом руком, која на ова.ј начин оставља своје отиске на сваком додирнутом предмету. Наше око не види ове отиске, али је несумњиво да они постоје у латентном стању са свима својим детаљима; нотребно је само открити их, т. ј. учинити их видљивим. Иостоје више разних метода помоћу којих је могуће изазвати невидљиве отиоке, али је од свију најбоља, најбржа и најлакша она, којом се ови отисци изазивају помоћу оловног праха. Довољно је само иосути овим прахом хартију на којој се налази невидљиви отисак, па ће се овај одмах појавити у свима својим детаљима. На исти начин и са истом прецизношћу може се изазвати и отисак (невидљив) целе руке, па и уха. У последњем случају треба наслонити ухо на бео и чист лист хартије, па ће на хартији остати његов јасан отисак. Кад се овај отисак изазове на изложени начин, добиће се доста тачан облик уха, ко.ји Ниче®оро назива ириродном фотографијом уха, и за који предлаже да се унесе у састав оних антропометријских картона, на којима се не налазе ФотограФије криваца. За изазивање мало видљивих отисака прстију на стаклу (стакло на прозору, чаше, Флаше и т. д.) може се згодно употребити Флоурохидрична киселина. Ако се стакло, на коме се ови отисци налазе, изложи пари ове киселине, она ће нагристи стакло по целој површини. изузев места на којима се налази масна супстанција, т. ј. која су руком додирнута. Услед овога, остављени отисак појавиће се на стаклу у веома јасном облику. Ако се стакло, додирнуто прстима, метне под стаклено звоно, поред суда за испаравање у коме је Флуорохидрична киселина, пара киселине нагришће целу иовршину стаклета, изузев додирнутих места. На овај начин добиће се потпуно јасан и нешто мало испупчен отисак. Ови отисци на стаклу могу се, најзад, и ФотограФисати према светлости електричне лампе у облику лука. Бертилон је пре кратког времена успео, да овим путем Фиксира и увелича отиске злочинчеве на једној Флаши, нађеној на месту извршеног злочина. Приликом упоређења ових отисака са отисцима окривљеног, утврђена је несумњива њихова идентичност. У једном другом сличном случају Вертилон је на мес/гу извршеног злочина нашао Флашу и чашу са крвавим отисцима злочинчевих прстију. Пошто је убио једну стару крчмарку, злочинац је сео за један оближњи сто и пио. Облажући унутрашњост Флаше црном хартијом, Бертилон је иомоћу ФотограФисања добио у белој боји остављене отиске иомоћу којих је лако нађен прави кривац међу неколицином осумњичених. Али је ФотограФисање исто тако корисно и за откривање потпуно иевидљивих трагова. Плоча ФотограФска у извесном смислу осетљивија је од нашег ока, и с тога може видети и оно, што ми нисмо у стању да видимо. На овом прин-
ПОЛИЦИЈСКИ ГЛАСНИК
ципу и заснована је примена ФотограФије за откривање невидљивих, или једва видљивих трагова. Јога пре 40 год. хемичар Фогел објавио је један интереоаитан догађај, који је изазвао велику радозналост међу иаучарима, и који може послужити као полазна тачка ФотограФској теорији истраживања трагова. У један од најбољих ФотограФских атељеа у Берлину беше дошла једна дама ради ФотограФисања. Погато је извргаио потребно снимање и изазвао плочу , фотограФ опази да је цело лице на негативу нокривено множином тачака. Мислсћи да ФотограФска илоча није била добра, фотограФ изврши још једно снимање. Прошло је дуго времена, и госпо1 ; а није никако долазила по слике. Кад се најзад једног дана појавила у атељеу, Фотогра® је, на своје велико изненаћење, опазио, да јој је лице покривено траговима скорашњих богиња. Тачност овог Факта проверио је и утврдио сам Фогел. Као гато се из овога види, на фотограФској плочи показују се и они трагови који су нотпуно невидљиви за наше голо око. Захваљујући овој особини ФотограФских плоча, примена ФотограФи.је за откривање невидљивих трагова од неоцењене је користи за судско-полицијске истраге. Ако ФотограФигаемо крваву мараму, која је прана вигае пута, и која нагаем оку изгледа потпуно бела, опазићемо на ФотограФији загасито -сиве мрље — пеге. Не треба само заборавити, да између објектива и мараме која се ФотограФише' треба да буде један нлав и нрозрачан заклон ради појачавања контраста. Ако се пеге не појаве на првом негативу, треба поновити снимање, појачавајући боју заклона са неколико капи раствора сулФата бакра. На овај исти начин могу се добити и једва видљиви трагови плајваза нахартији, која је била испод хартије на којој је писано, па и трагови употребљених поштанских марака, које би биле тако вешто опране да би изгледале као нове. Увеличавајући ове марке помоћу фотограФисања, добиће се на ФотограФијама множина нових детаља, које голо око није могло видети, и који несумњиво доказују, да су марке већ употребљиване. Исто овако корисно фотографија се може употребити и приликом испитивања лажног металног и папирног новца, али је највећа и најкориснија њена улога за испитивање ФалсиФиката у ужем смислу. ФотограФско вештачење писмених састава може имати за циљ ове две ствари: а) да открије на њима ФалсиФикате, и б) да их упоређује у циљу констатовања њихове идентичности или неидентичности. У првом случају вештак, у главноме, има да реши ова питања. а) Да ли су на вештаченом иисмену извесне црте отклоњене хеми]ским или механичким аутем, и замењене другима? б) Јесу ли две или више црта, које се налазе на сумњивом аисменом саставу, иисане истим или разним мастилом и илајвазом /
СТРАНА 213
в) Да ли су извесне црте, које сешалазе на сумњивом рукоаису, аиспње једновремено или у извесном размаку временл? г) Да ли се на сумњивом донументу налази, између редова, какав невидљив текст, иисан симаатетичним мастилом и т. а. ? и д) Јесу ли званични иечати и марке, који се налазе на документу за вештачење, аутентични или фалсификовани ? Ово су најобичнија питања, која се постављају вештацима код ФалсиФиката, али има и других, која зависе од изузетних специјалних случајева. Тако ће н, пр. вештаци понекад имати да одговоре на ово питање: »Какав је био текст извесног документа, који је услед ватре и т. п. ностао нејасан и неразумљив«? У свима овим случајевима могу се добити позитивни резултати помоћу научних ФотограФских метода. Иопитивање и упоређење сумњивих писмеиих састава захтева методичну сгудију њиховог облика и откривање њихових типичних знакова, као што су: правац слова, потези црта и т. д. Помоћу ФОтограФисања и увеличавања треба испитати и најмање детаље рукописа, јер и ако је доста лако подражавати један рукопис у главним особинама, скоро је немогуће ово чинити у појединостима, готово невидљивим за наше око, као што су н. пр. слова изнад или испод линије- која се поклапа са правцем рукописа. * * * И сама лупа служи нам корисно за исиитивање невидљивих или једва видљивих трагова. И место извргаеног злочина, и трагови злочинчевог доласка п изласка, и зидови на које се наслањао, и предмети које је рукама додиривао, све ово треба испитати и прегледати помоћу лупе. Најзад ово треба учинити и са самим злочинцем. Ма колико се злочинац трудио, да се ослободи трагова извргаеног злочина, ипак ће на њему или на његовом оделу остати за извесно време трагови крви или борбе. Трагови крви поглавито заостају испод и око ноктију, на коси, у бради, по ципелама, и на први поглед обично се не виде, али се помоћу лупе и ФотограФисања могу врло лако открити. Ако се затвара лице, осумњичено за убиство, не треба никад пропустити пажљиво прегледање његовог нагог тела помоћу лупе. Метода ова стара је, али понекад даје одличне резултате. Приликом хапшења познатог убице Пранчинија, нађени су на његовим ногама једва видљиви трагови ноката, чије присуство није могао ничим објаснити, и за које је доцније утврђено да их је жртва произвела. У већ поменутом увиђају по делу убиства војвоткиње Празлин, налази се и овај пасус: »Кад смо ушли у собу г. грофову, позвали смо га да са себе скине све одело и обућу. Прегледајућу пажљиво све делове његовог тела констатовали смо: а) на обема мишицама и на једној нози г. гроФа налази се више скорашњих огреботина и модрица, и б) трагови ови према своме броју и месту на коме се налазе могу бити резултат борбе".