Policijski glasnik
БРОЈ 4.
ПОЛИЦИЈСКИ ГЛАСНИК
СТРАНА 27
ПАРЛАМЕНТАРНИ ИМУНИТЕТ
(овршетак) Конклузија коментарисања члана 124. Устава, које је учињено у четвртом делу ове расправе, нека обухвати закључке, до којих смо дошли, како би органи власти иримењујући ово уставно наређење, имали пред собом табло онога, гата смеју, а шта не, према народном посланику предузимати: I. Кад је посланик народни ухваћен на самом кривичном делу: Иследник може посланика без скупштинског овлашћења узети на одговор и притворити, али мора у том случају одмах известити Народну Скупштину, по чијој одлуци он даље ^поступа за време трајања сесије скупштииске, и II. Кад народни посланик није ухваћен на кривичном делу: Потребно је овлашћење Народне Скупштине за узимање народног посланика на кривични испит и за стављање његово у притвор за какву кривицу или за дугове. Овај облик скупштинског имунитета траје од дана избора народних посланика па за све време важења посланичког мандата, а то је до истека четворогодишње скупштинске периоде или док се Народна Скупштина Краљевим указом не распусти — без обзира кад се вериФикација посланичких пуномоћија обави и без обзира и на то, да ли су избори нових народних посланика извргаени или не. Власт има без скуиштинског одобрења прикупљати податке за констатовање криничног дела, које би посланик учинио, истрагу отпочети, увиђаје чинити, сведоке испитати, вештачење извршити, претрес стана и личности свачије па и посланикове обавити, и др. за ислеђење потребно предузимати, као и писма посланикова или на посланика упућена узаптити. Одобрење се мора тражити за све врсте кривица — злочине, преступне, иступне, дисциплинарне — не водећи рачуна о томе, да ли је народни посланик кривицу учинио пре избора или за време трајања његовог мандата. Издато одобрење важи само за дело, које је Скуиштина имала у виду при решавању, а ништа не чини, ако се квалиФикација тога дела, после издатог одобрења, нромени. Одобрење од Народне Скупгатине мс?ра се тражити, па ма се народни посланик и одрицао свога имунитета. Народној Скупгатини не треба слати акта ислеђења посланикове кривице при тражењу потребног одобрења за узимање на одговор или стављање у притвор. Дато одобрење за узимање на одговор посланика не поништава дужност власти, да тражи одобрење и за притвор — услед чега је најбоље, уз тражење одобрења за узимање на одговор, тражити и одобрење за евентуално потребни притвор.
Ако се народни посланик пре извргиеног избора налазио у притвору, не мора се тражити одобрење за притвор; ако је већ узет на одговор, не мора се тражити никакво одобрење за даљи рад, кад дело притвор не повлачи, а кад то дело за собом повлачи притвор, онда се од Народне Скушптине мора тражити одобрење за тај притвор. За спровођење посланика суду не треба одобрење, као што и за суђење лосланика ма код које власти не треба скупштинско овлашћење, и Имунитет посланички никада се не простире на извршење кривичних пресуда. Ради детаљнијег упутног прегледа, додајмо : Власти смеју народног посланика без овлашћења скупгатинског испитати као сведока и као вештака употребити по туђим кривицама. Према посланику се без овлашћена сме применити §. 100. кривичног судског поступка, кад као сведоке неће да покаже оно, што зна. Овлагаћење се мора тражити преко надлежног Министра. Ако се сесија скупгатинска закључи, а у њој не буде донета одлука по траженом овлагаћењу, у идућој сесији мора се Народној Скупштини учинити поновни захтев за екстрадицију посланика. Према посланику се могу без нарочите процедуре улотребити принудне и превентивне мере за погатовање закона и законитих наредаба, а при грађанским опорним и ванспорним пословима приватно и јавно правне природе, као и у кривичним предметима после евентуално потребног одобрења Народне Скупгатине, власти добављају посланике и са њима лоступају као и са другим грађанима и нршиоцима јавних дужности. Аленс. Јов. КузмановиЂ.
БЕРЛИНСКА ПОЛИЦИЈА
(наСТАВАк) Тежње полиције за чување народнога здравља много потиомажу установе за цказивање брзе лекгрске иомоКи при напрасним оболењима и несрећним случајевима. Све те установе: санитетске страже, станице за несрећне случајеве и берлинско друштво за спаоавање, која су различно организована али имају једну исту циљ: брзо указивање лекарске помоћи при напрасним оболењима и несрећним случајевима, а нека од поменутих установа предузимају и даље лечење и неговање напрасно оболелих Лли унесрећених. Она сва. стоје једна с другим у вези, као и са свима берлинским болницама, где се главне станице и налазе, л располажу са најмодернијим средствима за спасавање и указивање прве помоћи и многим целисходно удешеним колима за пренос болесника. Те су установе врло предусретљиве према полицији и увек јој
излазе у сусрет и кад треба н. пр. ког пијаног, изнемоглог ит.д. склонити са улице. Станице су телеФонски везане и са варогаким телеФоном и са најближим квартом, па пошто квартови имају засебну телеФонску мрежу, то се и све станице могу одмах и једновремено ставити у покрет, а уређена је и узбуна помоћу полицијскога телеграФа. Готовост ових установа за указивање брзе помоћи и у већем обиму засведочила се веома лепо и при скорашњој великој катастрофи на надземној и подземној електричној железници, када су њиховим брзим садејством и уз припомоћ полиције и ватрогаске трупе спашени многи животи. Тајна средства за лечење болести забрањено је продавати, а и преко новина рекламирати, логато им је циљ експлоатисање лаковерпе публике при тежим и опаснијим болестима. Да би избегли ту полицлјску наредбу продавци тих «лекарија» објављују у рекламама њихов састав, те онда више нису »тајна оредсгва.« Томе, олет, санитетска полиција доскаче обавет.птењима преко дневних листова. Рекламирано се средство најпре узме купи — ла се аналише његов састав, његова лековитост и куповна вредност и резултат се кратко објављује, опомињући публику да се не да варати. За унапређење народног здравља служе и многобројна куаатила. И ако је готово свака кућа у Берлину снабдевена купатилима (мала собица са кадом, тушем и пећи за грејање воде) ипак постоје преко сто јавних купатила разне врсте. Вреди нарочито поменути народна купатила, које олштина подиже. хигијенски лепо удешена и врло јевтина. 1 ) За сузбијање смртности одојчади и деце у ирвим годинама, а познато је да је у тим годинама смртност највећа, постоје више санитетско-полицијских мера, од којих је једна веома важна и лепо изведена. Лица која хоће да примају на неговање децу до 5-те године старости, морају имати за то полицијску дозволу. По поднесеној пријави тачно се испитују домаћи односи дотичног лица, а и надлежни полицијски окр. лекар даје мигаљења да ли ће деца код молиоца имати потребних услова за физичко и морално развијање. 0 тим лицима води се код физикуса тачан списак и она уз дозволу добијају гатампано упуство о целисходној исхрани и нези деце. Дозвола се даје на одређено лице и стан. Поред описка свако лице има и свој засебан лист, у који надлежни лекар убележава после какво је стање нашао приликом ревизија. 0 овој деци која се дају на негу, воде се такође картонски регистри и листе, у које се бележи стање здравља и нахођења дотичног детета. Пошто лекари не могу да доспу да врше чешће ревизије и воде надзор како се деца чувају и негују, а други полициски органи нису *) Једно купање у засебној кабини под тушем, за времо од пола часа, са сапуном и убрусом, стаје 10 Фенига, наших 12 пара, а са купањем у великим басенима за пливаље 20 Фенига.