Policijski glasnik

ВРОЈ 1.

ПОЛИЦИЈСКИ ГЛАСИИК

С трана 1

ЛЕШ'| Цео свет зна да су особености леша, а нарочито његов положај на месту где је нађен, од највеће важнооти за истрагу. ЗахваљујуКи њима често је могућно одмах коистатовати да ли је у питању злочин, или самоубиство, или несреКан случај. Са овог разлога потребно је дефинитивно утврдити положај леша и његове непосредне околине. Ово се може учинити само помоћу ФотограФије. Како треба ФотограФисати леш да би његова ФотограФија у истини користила истрази ? Пре свега треба ФотограФисати и фиксирати положај леша у односу према осталим предметима који се налазе на лицу места. Обично је довољан општи изглед овог места. Пошто лежи на земљи, треба га прво ФотограФисати одозго, постављањем ФотограФске коморе у вертикалан ноложај. Овај изглед одговараће импресији коју добијамо испитујући мртваца, нагнути иад њим. Али како се, приликом овог испитивања, не задовољавамо само са овим прегледом, већ изглед леша испитујемо са разних страиа, то и приликом ФотограФисања леша треба поновити ову исту операцију, замењујући око ФотограФскмм апаратом. Разуме се већ, да центар објектива треба, по могућству, да се подудара са средином тела, која је близу бедара. У случајевима, у којима је потребно ФотограФисати леш са стране ногу (силовање женске итд.), треба избегавати објективе са сувише кратким жижама, јер снимања помоћу њих дају лажну импресију услед претеривања у перспективи. Све ФотограФије ове врсте, изузев извесних сиимања са стране ногу, могу се са успехом добити иомоћу Бертилоновог метричког апарата, а на основу ФотограФија помоћу овог апарата могућно је доцније реконституисати мере, које су понекад од врло велике важности. Најзад и градуисанн картони, које је Бертилон специјално контруисао за ФотограФије лешева и мртвачких сандука показују, кад се посматрају са Фокалне дистанције (10 до 15 см.) нарочити рељеф. Ако нема метричког апарата, треба се користити стативима, бар за ФотограФије које се узимају одозго. У крајњем случају за ово се могу употребити дупле или покретне степенице, које треба учврстити са две попречнице у висини која је потребна да би се на плочи добило цело тело. Комора и објектив окренут на доле биће на овим попречницама. За потпуно бочна снимања, која су корисна за констатовање положаја леша на земљи или патосу, треба метнути апарат на земљу, и извршити снимање у овом положају. Ако је леш на кревету, његов изглед одозго неопходан је у већини случајева. Номоћу статива са комором и великим објективом (ап&иШге) могућно је добнти његову ФотограФију.

') Из дела Ог. В. А. Ке188-а: Мапие1 Је роНсе 81Леп1Ш^ио (1ећш^ие),

ФотограФисање леша, који седи у фотељи, није ни мало тешко. ФотограФска плоча у овим случајевима треба да хвата цело тело (дакле и ноге). Прво снимање биће, као и увек. тачно с лица, док у другом треба Фиксирати проФил, али тако да се опет види цело тело. Према потреби, треба извршити снимање и позади столице, Фотеље итд. Понекад је потребно ФотограФисати главу леша са мањом редукцијом, као н.пр. у случају задављивања, да би се показао начин на који је врат био окружен конопцем итп. који је служио за убиство. Ако се на лешевима налазе ране, потребно је Фиксирати њихов изглед на фотограФској плочи са редукцијом много мањом од оне на ФотограФијама које показују цео леш. Међутим збирка ових Фотографија, са релативно слабом редукцијом, није увек могућна на месту догађаја, а особито без померања леша. Како ово треба избећи по сваку цену све дотле док се не изврше све нотребне констације на лицу места (увиђај), треба иричекати док ово не буде готово па приступити ФотограФисању рана. Ово се евснтуално може извршити и у морги, али у сваком случају леш треба преместити на место где је светлост што повољнија. За снимање рана потребне су ортохроматичие плоче, да бн се добили сви детаљи. Околина леша. Раније смо говорили о траговима борбе Ј ) као што су: угажена трава, исти нли разни трагови ногу, угужвани застирачи итд. Тако1 ; е смо доказали важност крвних трагова на намештају, зидовима, патосу земљи итд. Видели смо тако исто да понекад свака сумња о томе да ли је самоубиство или злочин ишчезава услед констатовања да су врата с поља обијена. или да је прозор разбијен итд. У овим последњим случајевима, међутим, потребно је озбиљно проверавање трагова обијања, јер оно може бити и симулирано. Студирање свих ових трагова веома је важно код смрти услед дављења или вешања, јер сама секција често није довољна да расветли тако важно пптање: самоубиство или злочин? Проучавање локава крви око леша, пружиће иследнику обавештеља о томе: да ли је жртва остала на месту где је пала, или је ово место променила. Још је Фрекон истакао важност испитивања угнућа око леша који се налази у кревету. Поводом овога он вели : (( Једно лице нађено је мртво у кревету са раном од бријача, ножа, револвера или ма кога оружја. У многим случајевима биће од користи ако се поред леша констат УЈ е угнуће душека или јастука од личности која је раније заузимала место у истом кревету. Полицијски комесари, позвани да констатују браколомство на делу, означиће увек овај Факт — разуме се ако он постоји — у својим записни -

г ) Види у ((Полицијском Гласнику 8 за прошлу годину г. Рајсов чланак: «Судска Фотографија".

цима. Убице се могу вратити после извршеног злочина да промене положај своје жртве. Овај маневар лако је познати. не само по локализацији ружичасте боје декубитуса, већ још и по спљоштености делова који су били у додиру са местом на коме је леш почивао извесно време после убиства. Ова спљоштеност лако се може студирати на лешевима који се налазе на столу у слушаоници. (СВРШИЋЕ СЕ) ИНТЕРЕСАНТНИ КРИБИЧНИ ПРОЦЕСИ Нидо Гпе(11аеп<јег Опиритистички медиум Ана Роте. (СВРШЕТАК) Стручњак, проФесор Д-р Десоар: Он зна из многоструког искуства, да гледаоци често пута на најнепојамнији начин изопачавају Факта не из зле воље, него услед узбуђења и утицаја, који леже у околини дотичних лица. Један опсенар једном је иодражавао медуалистичке експерименте, не казујући ништа гледаоцима о томе, да се ту ствар тиче само подражавања. Учесници су после причали о томе, шта су видели. Њихови извештаји били су оштампани и у спиритисчким листовима. Одатле се може видети, како најпростије опсенарске вештине постају Феноменима. Да би се те ствари могле тачно посматрати, потребна су и извесна техничка знања. Он је био на многим седницама код госпође Роте. Он само може рећи, да је оно, што је он видео, био швпндл, и то швиндл, који је извођен на сасвим бедан начин. Сиаки мађионичар стидео бн се, да на тако скучен начин ради. Сто је био застрт, столица, на којој је седела госпођа Роте, била је тако намештена, да је у соби била начињена нека врста тамног троуглог угла. Ова мрачна комора служила је госпођи Роти, да отуда изводи своје апорте. Претрес њеног одела био је једна лакрдија, која је трајала један минут. Да би се извршио један потпун претрес, њу је требало скинути голу голцату; над њом је требало извршптп и гинеколошки преглед. Госпођа Роте је на сасвим простачки начин управљала пажњу учесника на њену десну руку, а левом је руком радила. Сваку паузу она је употребљавала, дахитро припреми оно што ће доћи. Њене техничке вештине нису били баш тако велике, али је она била врло вешта, да одстрани пажњу и да искористи слабости присутних лица. Ипак је могућно, да је она своје вараличке продукције вршила са промењеним стањима света, не са чистом и иепомућеном свешћу, већ да у неку руку врши „свету превару" у уверењу. да испуњава неку вишу мисију. Она није сасвим и баш проста варалица: онајеизвесно уверена у своје способности. Сем тога она има дар, да у свакога пробуди велико поверење. — Предс... Да ли би нам могли разјаснити поједине ствари, о којима је