Pozorište

мл У НОВОМЕ САДУ У НЕДЕЉУ 9. ЈАНУАРА 1872. ---=~ ~

Ба Еј —— 06 „> % о

= ГОДИНА |. >

ПОЗОРИШТЕ.

УРЕЂУЈЕ А, ХАЏИЋ,

ИЗЛАЗИ ЧЕТИРИ ПУТА ПРЕКО НЕДЕЉЕ. — СТОЈИ ЗА нови сад 40, А НА стРАНУ 60 НОВЧИЋА МЕСЕЧНО. ЗА ОГЛАСЕ НАПЛАЋУЈЕ СЕ ОД ЈЕДНЕ ВРСТЕ 3 и 30 нов. за жиг сваки пут.

О ЛЕПИМ ЖЕНАМА У ЖИВОТУ И У ПЕСМИ. (јавно читање Лазе Костића у матичиној дворани 1[6. дец. !87!. год.)

(Наставак.)

То не може другче ни бити, У женски је чуство овобине, чуство индивидуалности јаче него у мушког пола, само што у том осећају влада дуализам, и то дентралисан дуализам. Кад жена нема довољна поуздања, у своју лепоту, да њоме постигне тај цен-

тралисани дуализам, па ма и не за дуго, |

него само за један разговор, онда се радије придружује ономе, који је кадар увидети њене душевне лепоте, На против: Ако

" недостатак већ и неки зазор од образова- / |"ности, зазор од сваког дубљег испитивања.

је тако лепа, да ће сваког занети већ ле- |

потом самом, ал умни јој развитак не доли-

| мер из туђе, а један из наше класичне

кује лепоти, онда јој никад неће годити

човек, од кога се боји да ће тражити што више од лепог лица, једно, што се боји да

неће ништа наћи, а друго, што је то већ.

увреда по њено лепо лице, као да то није довољно, као да ту треба незнам какве по-

· ни Шекспир стидео, позајмљивати од њега; | што се пак Бокачијо несме дати младим

ставе. Но заборављају, да се лепота цени као и тканице, У најодабранији инђијски |

и персијски тканица наличе је исто тако лепо као и лице. А кад није тако, треба бар да је поуздана постава, ради незгоднор времена у аљине, а у жене лепа душа, брижљива образованоет ради прни дана у животу, у ораку.

То заборављају, и у том се забораву рађа прецењивање и изметање (злоупотреба) лепоте, што је навек има у пуке спољашње, у привидне, у полутанске лепоте, Та је појава тако редовна у лепоме свету, да је

тако рећи, постала неким законом, тако да |

ним омлађим човеком, с којим се често по-

се предењивање лепоте готово нигде не ) налази, а да се уједно не нађе не само /

а уједно слепо признавање пусти облике | и обичаја, конвенијенције, у свакој гран 6 живота. И обратно, где наиђете на те пра- 5 | знине, ту морате знати, да ће бити ни пре- Ј цењивање, изметање, злоупотреба лепоте! |

Лепа је књижевност обрађивала често тај предмет, Ја ћу вам изнети један при-

књижевности: „у Фијоренци,“ приповеда Бокачијо (а да.је Бокачијо међу првацима | у књижевности приповетке, о томе се ваљда не ће нико посумњати, ко зна, да се није

девојкама у руке у свој својој класичној наготи, то не побија његову класичност, јер то, на послетку, важи готово и за све остале клавике, особито за— свето писмо) »у Фијоренци је живела не давно једна млада удовица овобите лепоте, а наследила је богато властелинство свог старог мужа, Није ве тела удавати, ал еепазила се јед-

моћу своје елушкиње састајала. У то се | доба врати у Фијоренцу један младић из Париза, де је слушао високе науке; у Фијоренци га лепо дочекају и сваки га је дубоко поштовао. Нађе се једаред у једном

доље, “ ~,