Pozorište

–е «ва У НОВОМЕ САДУ У НЕДЕЉУ 8. ЈУНА 1897. чзољо—

оф в–--

5. РОД. ХИП, +

о вуф ве

) УПИШЕ,

о унф н-

БРОЈ =

ву +

УРЕЂУЈЕ А. ХАПИЋ.

Извлави за време бављења позоришне дружине у Н. Саду свагда о дану сваке представе, иначе сваког месеца по је-

дан пут на по табака. — Стоји за Нови Сад 40, а на страну 60 новч. месечно. —

ВРМЕТЕ ЗАКОВИ.

(Наставак и свршетак.)

Ермете Закони највећи је техничар позоришни, Крај његових глумачких бравура све друго чини ти се детињасто. Не верујемо, да има кога, ко би знао тако приповедати као он. На први поглед рекли бисмо, да говори најобичнијим начином простих људи; ал за мало, па нам долази, као да видимо сваку реч, коју изговори. Нема глумца, који би имао тако ужасну моћ над својим телом. Кад он хоће, чини ти се, да му се мичу кости, да му месо једра, буја. Он може да порумени и да пребледи како му кад то улога захтева.

О Законију као човеку мало се прича. Биће му неких тридесет година. Зна, се, да је ожењен и да нема деце. У шетњу

иде обично са својим малим псетанцетом.

Он мало једе, мало спава, мало троши, мало говори, ал много учи. Није пријатељ реклами, нити мари за новинаре, који га салећу, да им прича што пикантно из свога живота. Воли мири озбиљност. Кад га гледаш на улици, где се у капутићу, не баш елегантном, лагано шета, држећи се зида, а брчићи му се све смеше: рекао би, да је то какав слабо плаћен чиновник или учитељ, а никако славом овенчани уметник.

Поштоваче своје поздравља лаким осмехом, који се једва може приметити. Гако се смеши дечак, кад га учитељ хвали пред родитељима му.

ж

Кад је „натурализам“ продрђо на позорницу, тражио је достојне представнике, Настала је револуција у приказивању. Сара Бернхардова, Режанова: представнице су

тога правца. Оне су у велико припомогле

победи.

Ах на један пут појави се Елеонора Дузе. Слављена у Петрограду, прошла је Европом. Сада већ два света диве се њеној уметности.

(0 њој би се могло слободно рећи, да је готово прва глумица на свету, а за цело да је најмодернија у својој нервозној сензитивности. Она не приказује, него живи животом карактера, што га представља на позорници, она ствара тај карактер на позорници.

Пре неколико година гостовала је Дузе у бечком „Карловом позоришту“.

Нико није знао, ко је она и шта је.

Позориште беше празно, ал већ други дан ишао је шапат од уста до уста, да је Дузе највећи приказивачки геније садашњости. То признаде и критика. И сад на једанпут трчао је свет. у позориште, да види Дузу.

Пре неколико недеља Ро ЈУ истом „Карловом ПОИНТУ први пут Ермете Закони.

И опет непознато име, позориште празно, и опет сензационалан успех као и код Дузе.

Па ипак има разлике међу њима.

Код Дузе сваки ти је то безусловно подлегао био чуду и одао се утецају те нове, неслућене уметности.

Код Законија било то нешто друкчије.

Свет му се дивио, био је занесен, потревен, осећао је, да је под утецајем великога уметничкога догађаја, осећао дах

Па ОУ ле 08 О ОНА

|