Prosveta : almanah za godinu ...
кон |
против, тиме поносе. Само си ти дан од Бога, Царе, да дођеш у помоћ Јужним Словенима, Пољацима и Чесима, и доведеш их до сазнања јарма који носе: само их ти можеш научити да освете своје народе и да збаце немачки јарам који носе.» — Долази после, Илирска Култура, једна од највећих и најлепших, једна од оних која представља најдужи корак ка потпуном културном уједињењу Срба, Хрвата и Словенаца. Наполеон, после Ваграма 1809 године, ствара Илирију под Мармоном, и Валентин Водник испева, у Илприји оживљеној 1811 године:
Наполеон рече: Илирија встан ! Ветаја, издиха: Кдо кличе на дан:
Илирско ме кличе Латинец ин Грек, Словенско ме правјо Домаћи вси впрек.
Добровчан, Которан, Приморец, Горењц, Поколпљан по старем Се зове Словенц.
Од првега тукај Станује мој род Ће ве кдо за друзтга, Нај рече, одкод:
Почињу прве новине, прве граматике, прве историје. Јављају се велики представници Југословенске Мисли: Доситеј Обрадовић, Вук Караџић, Качић, Рељковић, Гај, Врав... Илирија Наполеонова (1807—1814) угушена је географски, али Илирски Покрет као мисао, реч и култура постоји даље (1830—1840), са још више душе, са још више дубине, са још више смисла за Уједињење. Аустро-Угарска се појављује да затвори мисао тиме што једног од иницијатора (Људевита Гаја) баца у тамницу, и убацује своје отрцане таблице: Уизђив шав п Уојипаз Ппрегагот5 зиргета Јех езјо. Али, за Мисао не постоји тамница. Она је, напро-