Prosvetne i političke prilike u južnim srpskim oblastima u XIX v. : (do srpsko turskih ratova 1876-78)

ПРОСВЕТНЕ И ПОЛИТИЧКЕ ПРИЛИКЕ 108

двадесетих година, видели смо да је нишки учитељ, Димштрије Кратовалија Ђеорђијевић, у Ниш дошао из Скопља. Кад је баш дошао у Скопље не може се утврдити. Судећи по податцима о старости ученика Димитрија Кратовалије, које смо ми испитивали о овим приликама"), он је могао доћи у Ниш око 1820 године. А из његова записа“) у његову псалтиру о преводу с грчкога једнога вечитога ГТрогнастикона, види се да је у Нишу био 1831 г. Али, у то време, у Нишу је почела већ пробијати чисто српска настава, и грчка се школа, привремено, сасвим и угасила. Ако је казивање старих нишлија о овоме тачно, и ако је даскал Никола Крушовалија био учитељ од 1830 године надаље, онда је Димитрије Крашовалија Ђеорђијевић био у Скопљу учитељ пре Пиколе даскала или, барем, у исто време, кад и Никола. Што се тиче Николе даскала и његова порекла, ствар стоји овако. — Милојко В. Веселиновић“) је прибележио да је овај Никола родом из Прилепа, а #. К'нчов“) износи, да је Никола био родом из Крушева. По томе га и зове Крушовалија. Ако је даскал Никола био у истини родом из Крушева, онда је вероватније, да је он био пре грчки но словенски учитељ. Ма како било од овога што износимо, главно је, да је у Скопље за главног учитеља после Николе даскала, г. 1835, дошао светогорски монах /7авле — Павлентије. По белешкама М. В. Веселиновића, а како сам и сам утврдио, овај калуђер Павлентије у Скопље је дошао из манастира Хилендара, а бугарски писац AB. А'ниов>) износи да се Павле звао монах Харваш,; да је дошао из Бигорског манастира, и да се за његово време „турило основа на бљлгарскашо обшинско училице вђ Скопце““) Ма како се презивао овај Павлентије, и ма откуда дошао у Скопље, он је скопљанску школу подигао на глас и дао јој велики значај. Најглавније је од свега, да је Павлентије у Скопљу, поред предмета манастирског метода,

7) Види о овим приликама у Нишу.

=) „Писа хас Димитри Кратовалн Ђеорђнекићљ 5 Пишљ мца танбарна 10, сене (0 Хрнста 1881.“

3) Браство УП, с. 313

4) Градљ Скопие... с. 109.

5) На пом, м. с. 119.

6) Дакле, под оним приликама, за учитељевања монаха Павлентија Хрваћанина, у Скопљу „се тшурило основа на белгарскато обшцинско училице“, докле се, тако рећи, ни у једном граду у Бугарској није учило бугарски!