Prosvetne i političke prilike u južnim srpskim oblastima u XIX v. : (do srpsko turskih ratova 1876-78)

ПРОСВЕТНЕ И ПОЛИТИЧКЕ ПРИЛИКЕ оо

Големог Боњинца у Пирот. Округу; Гаџа Николић Нишки; Воденко Гмиштровић из Стрелца, Пирот. Окр.; Тонча ГТоповић из Трна; Јова Здравковић из Стрелца, Пирот. Окр. Ђура Николић из Трна; Цона Данчуловић — Тончић — Станковић из Пирота; Илија Милко Станковић u Пешар Поповић из Јарковца, Пирот. Окр, Зорко Милошевић из Трна, Ђура Јовановић из Трна Ђорђе Ранчић из Брезника; Менча Боцић из Глине, Пирот. Окр.; Лимитрије Миленковић, не знамо одакле је био; Антоније калуђер и т. д. И Влад. М. Николић) побележио је све школе у непосредној околини Пирота, све до ослобођења, и налази да их је било у 37 места. На крају своје пом. књиге саопштио је врло корисне, аутентичне, податке о писмености, која је држала у тим школама.

На школама у овој области, о којима су побележене корисне ствари, види се под каквим се тешким приликама развијала школа 1800 тридесетих и 1800 четрдесетих година и у областима, о којима немамо писаних података, нити благовремено забележених казивања.

Лесковачка Област — И ако је Лесковац, по топографском свом положају, и по административном свом односу, био у тесној вези са Нишом, врло је мало подлегао утицају Ниша. Тако је било и у материалном, трговачком погледу. Својим главним привредним производом, кудељом, и својом индустријом, ужаријом, Лесковац је у тесној вези стајао и са Бугарском, али ни отуда није могао примити ничега, што није било баш тако сродно са душом и појмовима његовог становништва. По томе је од свих наших градова у оним странама Лесковац највише задржао своју чисто патријархалну и националну индивидуалност. Кад се Лесковчанима, г. 1869, указала потреба и за учитеља француског и турског језика, обратили су се у Бугарску, где је, порекламама одонуда, било таквих учитеља и писали: „За сопствени језик учитеља имамо“=). — Тада је у Лесковцу главни учитељ био

7) На пом. месту. =) Благородному Господину Г-ну Јоакиму Груеву — Муавин Ефенди у Филибе. Лесковац 17 1олил 1869 г. ,,... За сопствен език учители имамо, него намљ особито потребуе едан учител који добро турски и француски език добро знаде. Знајоћи пак na ваше благородје има таквихђ ученика, кон су савршени у ова два езика,