Prosvetni glasnik

185

смета млппару, да мирно спава, ларма водеппде илп каквог млипа. Наставник и његов супленат, по свршетку школских часова треба да су исто тако слободли као и ученици, у чему је лако успети нри добром распореду лремена п паметном руковођењу школе. Опште образовање нужно је у встом ступњу жењскињама, као и мушкарцима. У прва 4 разреда „Општих школа" женска деца могу се обучавати заједно са мушком децом. Познато је да у Америци омладинаједпога идругога пола,без икакве моралне штете учи једне исте науке, често заједпо у истој школи. С опе стране Атланског океана људи су тога мњења , кад омладина једног и другог пола може заједно биги у цркви на служби божијој, онда та омладина може такође походити и гаколу заједно. У самој ствари моралност нарамп не стојп тамо на нижем ступњу него у Европи. Ми смо против деобе мушке деце од жепске , само у прва 4 разреда, то је до 11 год: живота. Заједничко васпитање до тог доба, не само да не приноси штете моралу, него шта више, може корпсно упливисати на нравственост деце, а особито мушке деце. Ове мешовите разреде могу само жене добро руководитп. Мајке п старије сестре могу у реду држати немирну мушку депу, само непокварену, јер жена, коју је сама природа наменила за васпитавање деце, има више за то стрпљења, и више такта, него човек. Тражимо за жене места у поштавским канцеларијама, телеграФима, штацијама гвозденог пута, а у осповним школама где је место за'жепе, по природпом закону, видимо људе с брадом и брковпма, којих енергија може битп заиста боље употребљена па другом месту. Не само у првим разредима за мушку децу, него и у вишим жепским школама, видимо наставнике, у место учитељака. Потрудимо се најпре да уклонимо ово стање тако пенормално, а после ћемо моћи да размишљамо одругом занимању које одговара женама. У виша 4 разреда „Општих школа - ' предавање наука за ученице нека буде одвојено од предавања наука за ученике. Ма да образовање жена неће бити ниже од образовања људи, ипак опо мора да да одговара задатку, који је намењен женама; па због тога у жепским школама , ручни рад, мора да заузме неки известан број часова, који су одређени за гимнастику и цртање. За скраћену науку права и Финансије, моћи ће се додати нужно време за предавање тих наука, које свака жена мора познавати, чим се спрема да управља кућевним газдинством. Мешовити разреди, као и разреди за девојке сваки за себе, имаће једну наставницу, и по једну помоћницу, као што сваки мушки разред има свога наставнника и помоћника.

Наставиицп, који предају један исти предмет у више разреда, често сматрају своју проФесију, готово као једну ствар споредну, а поглаиито се занимају научпим истраживањем оног предмета, што они предају. Научна пстражпвања ваља оставити стручно учеппм људима, о којима ћемо после говорити. Наставници једног истог разреда, нису тако изложени искушењу научног истраживања. Сваком је од њих поверен по један разред, за који он одговара. Имајући посла једнако са ученицима, он ће моћи да се са сваким добро упозна, гато ће много олакшати класиФикацију ученика. Хијерархија међу наставницима може да постоји, и то само према њиховој нлати; али сви су дужни да редом предају у сва 4 разреда, почињући од 1-ог разреда. Да не би међу тим ученици остајали по 4 године иод једним истим наставпиком , треба ће, да сваки учитељ предаје по две године у истом разреду. Као узрок брига и гриже за родитеље, јесу још промоције — прелазак у старији разред Деца, која нису довољно напредовала у наукама, морају понављати друге године исти разред, по постојећим лравилима. Неирекидним надзором и помоћу кућевног наставника, труде се родитељи , да деца њихова не занемаре школске дужности, па опет није могућно у томе свагда успети. По кадкад, до одказа промоције стоји ученику његова потоња судбина, ито га спречава у своме даљем раду, на штету човечанства. Међу тпм многобројни цримери уче нас, да су се често људи великог дара сматрали у школи, као ученици, који су мало обећавали за будућност. Одказ промоције , то је ретко кад пробитачно средство, оно одузима ученику вољу за науком, потире поверење у самога себе, и штетно је за саму шкоду. Учепици, који понављају исти разред, обично се не одлпкују најбољим владањем. Познавајући место, а у неколико и предмете које понављају, у многим случајима не упливишу корисно иа њпхове саученпке. У школама које предлажемо, учепици не могу тако лако занемарити своје дужности. Сваки ће овде научити онолико, колико му дозвољавају његове природне способности, а под овим условима понављање бн било у исто време безуспешно и неправедно. Ученици ће бити класификовапи при крају године, т. ј. добиће сведоџбе о успеху у наукама; али ма какав био овај успех, понављање се пеће моћи одредити без дозволе родитеља. Задатак „Општих школа" није тај, да спремају младе људе за извесне струке, него да им дају опште образовање. Ово образовање пе може бити подједнако код свпју ученика, што ће свршити ту школу, ма да слабији употребе и два пут више времена у школи. Образовање мора